onsdag den 30. juli 2014

Vigtig viden?

Jeg er i Stockholm, her følger jeg et kursus i svensk sprog, litteratur og kultur. Jeg troede aldrig, jeg ville blive en af dem, der brugte sin sommerferie på at jagte 10 ECTS point. Men jeg er åbenbart en af dem.

De første par dage har handlet en del om introduktion til kurset, og selvfølgelig en præsentation af os selv. Vi er studerende fra Danmark, Norge, Færøerne, Island og Finland; der er ikke særlig mange af os der kender hinanden i forvejen (facebookstalking har vist en del fælles venner, men det er det), så det har været nødvendigt med en lille præsentation.

Den ene underviser mente det kunne være sjovt, hvis vi i forbindelse med vores præsentation, spurgte resten af klassen om to ting: Ét spørgsmål om Stockholm/Sverige vi selv kunne svaret på - så vi kunne 'teste' de andre, og ét spørgsmål om Stockholm/Sverige vi ikke kunne svaret på, så vi kunne få stillet eventuel nysgerrighed.

Det er egentlig også en god idé, jeg kan godt se det smarte i det. Det var en god mulighed for nogen, at udstille deres enorme viden om svensk kultur/historie - og selvfølgelig var det en god mulighed for, at få svar på nogle af de ting man måske altid har undret sig over.

Jeg havde dog lidt problemer med opgaven. 


Det blev hurtigt klart for mig, at min viden om Sverige begrænser sig til kongefamilien og flotte svenske mænd + en del om Ingmar Bergman og Max von Sydow, men det er jo kun godt i et spil Trivial Pursuit. 

Jeg debatterede længe med mig selv og min sidemand. Kunne man virkelig tillade sig at stille et spørgsmål om flotte svenske mænd i dette forum? Ville det stemple mig fra starten af? Hvis jeg valgte at gøre det, hvem af de lækre mænd skulle det så handle om? 


Mens jeg forestillede mig en masse svenske mænd nøgne, begyndte de andre studerende at stille deres spørgsmål. Det var spørgsmål om hvor gammelt universitetet er, hvor gammel Stockholm er, hvor byen fik sit navn fra, og alle mulige andre gode spørgsmål. De ting de gerne ville vide om byen/landet lå i samme boldgade. 

Og så blev det min og min sidemands tur. Jeg var ikke meget for det, mest fordi jeg ikke ville vælge mellem alle de flotte mænd, jeg allerede er blevet gift med mere end én gang, når jeg har stået rigtig længe under bruseren og fantaseret, men egentlig også fordi jeg ikke ville være til grin. Men jeg kastede mig dog ud i det, og spurgte: Hvilken (meget flot) svensk skuespiller, mest kendt for sin rolle som vampyr, er født i Stockholm? 

Underviseren tog det meget pænt, selvom hun ikke havde nogen idé om hvem det kunne være (the horror!). Heldigvis viste det sig, at lokalet var fyldt med Skarsgård-entusiaster, de råber bare ikke ligeså højt som mig (men det er der vist heller ikke så mange der gør). 


Vores andet spørgsmål var af reel interesse, vi var ligeglade med byens alder, byens navn, gamle konger og alt muligt andet. Nej, vi gik direkte til de vigtige ting. 

Er der en zoologisk have i Stockholm?
Fordi.. Pingviner. 


4 kommentarer:

  1. Haha! Den Skarsgaard-gif. Nice.

    SvarSlet
  2. Haha episk. Min viden rækker sig nok også mest af alt til mænd, hvis vi snakker Stockholm.

    SvarSlet