lørdag den 5. juli 2014

Sønderjyde by Heart

Jeg vil anbefale, at i afspiller følgende sang mens i læser det her. 


Jeg er Sønderjylland i weekenden. Ser I.. Der er ringridning, og det er ganske enkelt årets begivenhed. I andre har Roskilde og alt det der - i Sønderjylland har vi ringridning. 

Selv en eksil sønderjyde som mig, er nødt til at komme hjem til ringridning - de sidste par år er det kun blevet til korte besøg i dagtimerne. Men i år tager jeg revanche. Jeg har allieret mig med brormand og hans kæreste, og vi skal i Lansen

Lansen er et multikulturelt mikrosamfund. Her er folk fra alle sociale lag, men giv os et par timer, så er vi sgu alle så fulde og mudrede til, at det ikke længere er tallene på bundlinjen der betyder noget, men derimod hvem af os der kan tømme en fadøl hurtigst, og ikke mindst holde dem indenbords længst tid. 

Ringridning er noget af det absolut bedste jeg ved, og jeg ved lige præcis hvordan min aften vil forløbe. 


Jeg vil hurtigt vælge hælene fra til fordel for de noget mere praktiske og behagelige adidas sneakers, det er ganske enkelt sund fornuft - Ligeledes vil jeg bruge den første time i Lansen på at grine lidt af de piger, der tog chancen og har det nyeste skrig fra Bianco (ja, vi er jo i Sønderjylland) på fødderne, men de må også hurtigt kapitulere og inden længe er vi alle nogle fladskoede prinsesser - sådan har vi det også bedst. 

De første to timer i Lansen vil jeg overveje, om det her måske ikke var en kæmpe fejl. Her er jo ikke særlig mange mennesker jeg kender, eller der er i hvert fald ikke særlig mange mennesker hvor jeg rent faktisk har noget, at tale med dem om. Men så igen, hvor tit er det lige at du får lov til at lytte til de musikalske talenter fra Randi og Bjarne/Shubiduo/Yoyo? Det her er en chance du ikke må lade slippe; de spiller jo kun 6 dage i træk hvert evig eneste år. Du bliver, hvor du er Heidi, drik en øl mere. 

Fem fadøl senere kender jeg selvfølgelig alle i hele teltet, jeg er især gode venner med ham der sidder til venstre for min fætter, og ham med smækbukser og træsko oppe i baren. Jeg er også vildt gode venner med ham der har en lighter ude foran, og hende pigen der samlede mig op fra mudderpølen er min nye bedste veninde. Ham der hele tiden vil danse, lad os kalde ham Karl - han bliver aldrig min ven. Jeg kan selvfølgelig ikke navnene på mine nye venner, men det går også nok, for der en god chance for, at de alle reagerer på "Henning!", hvis bare du råber det højt nok. 


På et tidspunkt i løbet af aftenen (og det er faktisk ikke så sent som man skulle tro), vil det virke som den bedste idé i verden, at gå en runde og prøve et par af karrusellerne. Det siger sig selv, at det er en helt ufatteligt dårlig idé med en promille, men der vil ikke desto mindre blive gjort et forsøg.

Heldigvis vil der være en stakkels teenager der har gjort forsøget lige inden dig, og der er bare ikke noget mere afskrækkende end en teenager med pandaøjne, røvkort nederdel, knækkede stilletter og græspletter på knæene, der råber: "Jeg skulle aldrig have taget en tur i Tekopperne/Det Flyvende Tæppe/Den Der Psyko Karrusel Der både Går Op Og Ned og Rundt Og Rundt" mens hun kaster op med fuld kraft og du holder hendes hår, fordi hendes veninder har mere travlt med at filme hende end at hjælpe hende. Så du køber en hotdog i stedet og går tilbage i Lansen. 


Du vil møde mange eksil sønderjyder der benytter denne begivenhed til at komme hjem og sige hej. Alle eksil sønderjyderne vil bruge uanede mængder energi på, at huske hvem der laver hvad, hvornår de er færdige med den del af deres liv og også bare holde styr på hvem du egentlig er. Hvorimod dem der blev tilbage vil sige: "Du går på uni? Fedt mand. Mere øl?", så vil vedkommende give dig et kæmpe kram og så er den ligesom lukket. 

For det er det ringridning handler om: Kram, glædelige gensyn, korte opdateringer, Lansen, fadøl og at redde de stakkels små fra karrusellens og mudderpølens (pinlige) forbandelse. 

Og nåh ja.. Enhver pige ved, at det er på tide at tage hjem, når du oprigtigt mener det er en god idé at tage en lille svingom med Karl. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar