lørdag den 17. maj 2014

Film: The Fault in our Stars

Jeg var så heldig at komme med skønne Rikke til en særvisning af filmatiseringen af The Fault in our Stars i mandags.

De af jer der følger mig på instagram, vil måske huske at bogen rørte mig helt fantastisk meget, og at jeg ikke var okay bagefter (eller imens, for den sags skyld).


Jeg overvejede derfor, om det ikke var bedst at jeg ventede med at se filmen, i hvert fald indtil der ikke længere ville være så mange i biografsalen sammen med mig; jeg var simpelthen frygteligt bange for, at jeg ville hulke (højt) fra de bagerste rækker.

Men en særvisning en hel måned før premieredatoen siger man ikke nej tak til. 


Da jeg hørte hvem der skulle spille Hazel og Augustus blev jeg lidt skuffet. Jeg kunne ikke se Hazel i Shailene Woodley, og jeg kunne ikke helt se Augustus i Ansel Elgort. 

Alle de ord jeg måtte have sagt om netop denne skepsis, trækker jeg tilbage. De her to har sat sig så godt ind i deres roller, at jeg ikke har ord for hvor gode de er som netop Hazel og Augustus. Deres kemi er enestående og deres skuespil er fantastisk. 


Shailene Woodley er Hazel. Hun har fanget Hazels sarkasme, intelligens, charme, distance og væsen og serverer det for publikum, så man ikke har en finger at sætte på hendes præstation. Hun er ligeså tør i sine leveringer af replikkerne, som man fornemmede at Hazel var på papir. 


Ansel Elgort spiller Augustus Waters. Og det var her, jeg var mest skeptisk. Men jeg tager mine ord tilbage. Augustus' arrogance, usikkerhed, charme, vilje, erfaring og livsglæde bliver pakket ned i den cigaret Augustus ikke lader slå ham ihjel, og Ansel Elgort bliver på den måde til Augustus Waters. Ansel Elgort er forresten kun på skærmen i lige præcis fem minutter, før du har forelsket dig hovedkulds i ham; og så er det ikke engang løgn. 


Nat Wolff, Laura Dern og Sam Trammel gør det ligeledes utroligt godt i rollerne som henholdsvis Isaac, Hazels mor og Hazels far. Isaacs livsvilje, usikkerhed og venlighed kommer fint frem i filmen. Hazels mors kampgejst er ikke til at være i tvivl om, og farens vilje til at tro på et mirakel, men tvivl om selv samme, er ikke til at overse i Sam Trammel. 


Jeg har ikke noget at brokke mig over (that's a first). Det her er en af de bedste filmatiseringer, jeg længe har set. Den indkapsler alle de følelser jeg sad med, da jeg læste bogen, og den får mig til at føle dem igen. Det er en utrolig vigtig historie der bliver fortalt, og det er en historie der skal fortælles. Det nytter ikke at vi bliver skræmt gang på gang, når vi ikke må se det der skal gøre os bange. Folk er nødt til at se denne film (eller endnu bedre: læse bogen), for at se, at det er de færreste der vil pakkes ind i vat. Mange mennesker vil gerne slå sig og rejse sig igen, for det er dér vi mærker, at vi lever. 

Tårerne trillede ned af mine kinder - nej, det er løgn: Tårerne flød i stride strømme fra mine øjne. Jeg skreg af grin flere gange (der kommer i øvrigt en meget mærkelig lyd ud af min hals, når jeg prøver at grine og græde på samme tid, bare spørg Rikke) og jeg havde svært ved at lade være med, at klappe i mine små hænder da det hele var slut. 

Jeg kan ikke andet end, at give filmen min varmeste anbefaling. Det er egentlig ligemeget om du har læst bogen eller ej; historien er så vigtig og god, og filmen er så tro mod bogen, at man ikke tror det er muligt. 

Filmen har premiere i danske biografer d. 12. juni. 


Trailer


3 kommentarer:

  1. Det er godt man ikke bliver misundelig over dette indlæg :D Men fedt at filmatiseringen er god, jeg havde det godt på fornemmelsen efter John Green har været med inde over alt. Det er lidt sejt. Jeg glæder mig SÅ meget!

    SvarSlet
  2. Aaah jeg er glad for, at jeg ikke er den eneste, som forlod salen med en god følelse med hensyn til filmatiseringen. Det er simpelthen så fedt, at kunne se, at både filmholdet og skuespillerne har været så tro mod den i forvejen fantastiske bog. Og selvom man ikke var helt 'okay' efterfølgende, kunne det i hvert fald ikke lægge en dæmper på min begejstring over resultatet! :)

    SvarSlet
  3. Åh er altså virkelig misundelig på dig og Rikke, for vil også så gerne se den :D Ved ikke lige helt om det skal være i biografen, for jeg kommer bare til at græde alt for meget... Men jeg er glad for at høre, at det er en god filmatisering, for det fortjener bogen virkelig!

    SvarSlet