mandag den 21. april 2014

Bogkøbestop - Schmogkøbestop

I januar skrev jeg om nytårsforsæt. Et af dem lød nogenlunde sådan her:

"I 2014 udfordrer jeg mig selv til, ikke at købe flere bøger, før jeg har læst halvdelen af de ulæste bøger, der fylder i min reol." Jeg sluttede med et par forbehold, for anmeldereksemplarer og gaver tæller selvsagt ikke med i regnskabet (sådan noget kan jeg jo ikke styre). Jeg tilføjede vist også et 'Av', et sted i det indlæg.

For det har sgu været svært, det har gjort ondt at gå lige forbi nogle gode tilbud, og det skærer i mit hjerte, når jeg ser en god bog/klassiker til næsten ingen penge i genbrug.

Så jeg har selvfølgelig købt dem alligevel. For jeg besluttede mig for, at det da er en endnu større forbrydelse at lade de firkantede dagdrømme stå og blomstre for sig selv, sådan helt alene, end det er at have (lidt for) mange ulæste bøger i reolen. For nu har jeg da i det mindste sørget for, at de har fået et godt og kærligt hjem.

Det bilder jeg i hvert fald mig selv ind. 

Første gang jeg med fuldt overlæg brød bogkøbestoppet var, da jeg på kort tid læste 'An Abundance of Katherines' og 'The Fault in our Stars' af John Green; jeg havde lang tid forinden også læst 'Looking for Alaska', og der sad jeg så og havde ikke fået nok. Jeg måtte have endnu et John Green fix, koste hvad det ville. 

Jeg kan så fortælle at det kostede lige præcis 100 kroner i Arnold Busck - det er sgu da et okay billigt fix. 

På en eller anden måde røg der to ekstra bøger med hjem den dag. Men jeg tænkte, at når nu jeg alligevel brød bogkøbestoppet, kunne jeg lige så godt gøre det ordentligt. Man snyder jo heller ikke på en slankekur for én enkelt fucking chokoladebar; nej sgu, man går da all in med chips, dip, cola, vingummibamser, kinder riegel og ritter sport.. Har jeg hørt. 


I samme indlæg om nytårsforsætter skrev jeg, at jeg ikke måtte købe nyt tøj (bortset fra basisvarer, eller som i sidste uge da mine bukser revnede), jeg skulle shoppe i genbrug hele året. Det har jeg faktisk ikke haft så svært ved. Jeg går ikke gennem gågaden, og jeg har afmeldt et par fristende nyhedsbreve. Men det betyder jo også at jeg går meget i genbrugsbutikker, for man kommer overraskende langt for en 50'er derinde. Men i genbrug sælger de også bøger. I Odense ryger klassikerne og de andre gode bøger hurtigt. Men i sønderjylland får de lov at blomstre lidt længere (læs: indtil jeg kommer forbi). 

Og det er jo frygtelig synd for staklerne, så jeg tog altså en enkelt eller to med hjem fra min påskeferie i det sønderjyske. 


Men se nu også bare hvad jeg fik slæbt med hjem! Der er jo ikke noget at sige til, at jeg ikke kunne stoppe mig selv. Min rygrad, selvdisciplin og viljestyrke gav op på en og samme tid. Og således røg der ni nye titler i To-Be-Read-Æsken, og det er okay (især til den pris: i alt 85 kroner).



1 kommentar:

  1. Haha, jeg elsker det! Bogkøbsstop er kun til for at blive brudt, har jeg erfaret! :D

    SvarSlet