tirsdag den 29. april 2014

Bibliotekernes nummer ét!

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg elsker biblioteker. Der er proppet med bøger og der er gemte skatte over det hele. Jeg elsker at jeg kan gå derfra med 7 bøger, uden at have brugt en krone; jeg er dog ikke helt med på den der leg, hvor man afleverer bøgerne tilbage igen.

Forstå mig ret, jeg ved godt at det ikke er mine bøger. Og jeg ved også godt, at der ofte er mennesker der står i kø for at få fat i den bog, jeg lige har ventet på i fire måneder. Jeg er også udmærket godt klar over, at der hvert år forsvinder bøger i massevis fra bibliotekerne, og at det kan være et kæmpe problem.

Men mit problem består i, at der nærmest ikke er noget der hænger dårligere sammen, end en smådistræt, bogelskende Heidi og en afleveringsfrist.

1. Jeg glemmer hvornår jeg skal aflevere.
2. Jeg glemmer tit at tage bøgerne med på biblioteket, også selvom jeg kun tog på biblioteket for at aflevere bøgerne (Det er sket) (Op til flere gange).
3. Jeg bliver ikke altid færdig med bogen til fristen, og hvis den er reserveret til anden side, skal jeg jo vente på den, og det er jeg ikke interesseret i. Så vil jeg hellere beholde bogen lidt længere og lade andre mennesker vente på mig, fordi jeg er lidt nedern på det punkt.

Jeg skylder altid penge til biblioteket. A L T I D. Faktisk var det breaking news materiale, da jeg for noget tid siden, stolt kunne fortælle min veninde, at jeg ikke længere skyldte penge på bibliotekerne i Odense. Jeg holdt mig i skinnet i lang tid (læs: jeg lånte ikke bøger), og jeg var så stolt - og jeg havde rent faktisk penge at bruge af.

Inden min lange låne-løse periode, skyldte jeg ret høje beløb til både Odense Centralbibliotek og biblioteket på SDU, faktisk skyldte jeg SDUs bibliotek nok til, at det ikke var noget problem at få en afdragsordning (fuck mig).

Men nu skylder jeg på centralbiblioteket igen (igen). Og siden sidst har biblioteket indført noget nyt; jeg må ikke låne flere bøger, før jeg har betalt eller nedbragt beløbet (og det er altså ikke fordi jeg skylder  meget). Det er sgu da også bare at sparke på en ung studerende der allerede ligger ned.

Jeg ved godt, hvad i tænker. 

Jamen Heidi, du kan jo bare aflevere til tiden, eller lave alarmer og påmindelser på alt det der smarte teknologi, sådan så du rent faktisk får afleveret til tiden, så du ikke skylder penge til bibliotekerne.

Nej det kan jeg ikke. For jeg gider ikke. Det er 100 procent min egen skyld at jeg ikke får afleveret til tiden, og det er min egen skyld, at jeg skylder bibliotekerne penge. Men jeg har valgt at se på det på en anden måde: Jeg har abonnement til biblioteket, jeg betaler bare abonnementet i rater på ikke-bestemte tidspunkter og af varierende beløb.

For hvis man ser sådan på det, så er det jer andre der er nedern. For i betaler ikke jeres abonnement, og det er jo endnu værre, for det gør de stakkels biblioteker til en underskuds forretning, alt sammen fordi I ikke vil betale jeres abonnement. Og det er eddermame ikke særlig pænt gjort af jer.


3 kommentarer:

  1. Åh Heidi. Nu siger jeg lige noget. Du er en pisse skarp og fantastisk humoristisk skribent! Det her er FANDME sjovt!

    SvarSlet
  2. Genialt Heidi! Helt seriøst skylder jeg stort set også altid penge kun 20-30kroner men jeg opdager bare aldrig hvorfor eller på hvilke bøger... tror de snyder :P

    SvarSlet
  3. Så er det derfor de ikke vil lade mig låne bøger!
    - Jeg skylder 200kr som jeg lidt nægter at betale fordi DE lavede en fejl (Da jeg opdagede det, og sagde det til damen sagde hun bare" nå, jamen jeg kan jo ikke ændre hvad min kollega har gjort, så du skal altså betale" WTF) - så lige pt er jeg bitter på biblioteket.

    SvarSlet