tirsdag den 25. februar 2014

Pendler 101, vol. 2.0

Jeg har tidligere skrevet om det at pendle, og som selvudnævnt pendler-ekspert, tillader jeg mig, at skrive om det igen. Men denne gang til de nystartede pendlere eller de af jer der ikke pendler, og måske en dag vil rende ind de berømte (og berygtede) pendlere.  

En udefrakommende må forstå, at pendler-erhvervet (ja, det er et job i sig selv), er en profession der kræver snilde, tålmodighed og følelsesmæssig distancering til dine medmennesker.

Det allerførste du skal gøre som pendler, er at anskaffe dig en thermo-kop, hvis du ikke har sådan én kommer du meget hurtigt til at hade verden lidt, og føle dig meget udenfor. Jeg føler mig en lille smule speciel på min morgen-afgang, for jeg er den eneste med en orange kop - I'm special, bitches! 

Alle pendlerne er gode venner, også selvom vi ikke kan hinandens navne; for vi gennemgår alle det samme hver dag: Når jeg toget-stress, Får jeg en plads-stress, Morgenmad eller mere kaffe-stress, Snooze eller bad-stress, og så videre.
Fælles for os alle er, at vi står tidligt op, og vi gider ikke så meget pis om morgenen. Så når du en sjælden gang skal med morgentoget, og frisk og frejdig kigger rundt på os på klapsæderne og spørger: Nåååååh, der er vist nogen der er trætte, hva'? Så slemt er det da heller ikke. Så skal du ikke blive fornærmet når vi ikke svarer med andet end et surt grynt, og ignorerer dig resten af turen, vores vækkeure ser nemlig således ud hver dag (og jeg er ikke en af dem der har det værst). 


Der vil altid være flest pendlere med lyntogene. De kører fra København på minuttallene '22 og '50. Ingen af os vil have en pladsbillet, men du vil ikke se os kæmpe om en plads, bitter erfaring har vist at det er bedre at stå op de første fem minutter, end det er at flytte sig 5 gange på samme antal minutter.

Men du kan også være sikker på, at får pendleren en plads, og endda en af dem med bord (de er eftertragtede), så bruger vi pladsen. Vi tager din lillefinger og æder hele armen, for hvis der er noget pendleren kan lide, så er det muligheden for at arbejde i toget på vej hjem (eller de andre kan, jeg fylder bare). 


Pendleren vil tit have et lidt drømmende udtryk. Det kan være hvad-som-helst der foregår oppe i hovedet på pendleren: 'hvad skal jeg have at spise?', 'hvem er den tumpe der tog en cykel med i lyntoget?', 'hvem har lige pruttet?' og lignende. Eller 'hvorfor er der pludselig to knapper på toilettet og ikke kun én, og hvordan er det lykkes mig ikke at glemme at låse endnu?'


Det vigtigste i sådan en situation er, at du nærmer dig med stor forsigtighed, for pendleren vil ikke ænse noget. Ingenting siger jeg dig. Pendleren vil ikke se det grædende barn, den hulkende teenager eller billetkontrolløren. Pendleren er godt på vej ind i en komalignende tilstand, hvor enhver kontakt skal være sparsom og forsigtig. Det nytter derfor ikke noget at daske til pendleren, eller vifte hånden foran ansigtet på pendleren; for pendleren vil spilde sin kaffe/tabe sin mad og højst sandsynligt ramme dig, og så nytter det ikke noget at blive sur. Nu er du i hvert fald advaret. 

Pendleren vil ofte være den person med den største, eller bedst pakkede, taske. Bliv ikke overrasket hvis pendleren hiver kalender, notesbog, tyk hardback, madpakke, vand, kaffe og strikketøj op af en taske der ligner en clutch. Og lad nu vær med at glo dumt når pendleren hiver håndarbejde op af tasken, tiden er toget kan ligeså godt blive brugt fornuftigt. (seriøst lad være med at hviske om hende den 26-årige (som slet ikke er mig) der har strikketøj med, så åndsvagt er det altså ikke). 


Hvis du er ny i pendler-erhvervet, eller skal til at starte i faget, så er der kun ét råd som er virkelig vigtigt i starten. Det er simpelt, ligetil og det vil redde dit liv. 



5 kommentarer:

  1. Du rammer hovedet på sømmet!

    Jeg undrede mig også somme tider over, om vedkommende var på ferie eller syg, hvis der var en pendler der pludselig ikke var med toget, dengang jeg pendlede... Jeg blev altså lidt nysgerrig over, hvad der var sket!

    SvarSlet
  2. Jeg vil for fremtiden tage mig i agt for pendlere og behandle dem med den ærbødige respekt de fortjener. Men ikke tilbyde dem mit sæde ved vinduet.

    SvarSlet
  3. Termokop er det vigtigste element i pendlerlivet - husker det tydeligt fra min praktik i Skagen, brrh.

    - Anne

    SvarSlet
  4. @Irene: Forleden var der en pendler der holdte en plads til mig i toget - hvis nu jeg nåede det. Jeg ved stadig ikke hvad han hedder ;)

    @Frost: Bow to the master!

    @Anne: Termokoppen gør livet værd at leve.

    SvarSlet