lørdag den 1. februar 2014

Løftebrud

For noget tid siden skrev jeg følgende, i mit indlæg om nytårsforsætter: "Jeg udfordrer mig selv til ikke at købe flere bøger, før jeg har læst halvdelen af de bøger, jeg endnu ikke har fået læst og som fylder i reolen." Jeg tilføjede, ganske passende, et Av efter den sætning.

For det gør ondt sådan at gå forbi en masse firkantede dagdrømme uden at kunne købe dem. Eller, jeg kan jo sagtens købe dem, jeg bare ikke.

I dag (og igår) var der bogudsalg ved Odense Central Bibliotek, (næsten) alle bøger koster kun en flad femmer. En fucking femmer - det er der jo ingen der kan modstå; så jeg tog ganske enkelt ikke derind. Igår. Jeg ved at min rygrad ikke er stærk nok til sådan et tilbud, og jeg har trods alt udfordret mig selv til ikke at købe flere bøger.

Men, og der er et men - endda et godt men, jeg vil gerne henlede opmærksomheden på min formulering i det tidligere indlæg. Der står bøger, b ø g e r, der står ikke tegneserier. Der står heller ikke alle former for bøger, eller alt hvad der hører ind under det medie. Nææææh der står bøger. Jeg må altså godt købe ting der ikke er bøger, og en tegneserie er ikke helt en bog. Eller det er det, og de har mindst ligeså meget værdi som en 'almindelig' bog, men for dette arguments skyld, vil jeg hævde det ikke er en bog, bare for at jeg ikke har fejlet allerede nu.

Desuden, hvem fanden kan sige nej til Spirillen og Lucky Luke til 1 krone stykket? Ikke mig, rygrad eller ej.


Så, hvis vi følger ovenstående argumentation, har jeg ikke brudt mit løfte, jeg har bøjet reglerne en smule, men det er jo til alles bedste, sådan lidt i hvert fald. 

At jeg så for nylig også købte Bridget Jones' Diary 1+2 er fuldstændig ligemeget. Desuden er de købt i genbrug, så det tæller ikke helt, for de er i hvert fald ikke nye. Altså det er jo rigtige bøger, men de er gamle, og har været nogle andres, så egentlig har jeg bare overtaget en andens ejendele (og det måtte jeg jo godt) og betalt for dem. Men staklerne frøs jo der blandt alle de dårlige bøger, som man godt kan forstå at folk giver til genbrug. (At jeg selv forærede Bridget Jones Diary 1 til genbrug for et års tid siden, er ligemeget - og jeg har tjekket, det er ikke den samme kopi, jeg har købt tilbage. Så dum er jeg alligevel ikke). 

Men altså, det her tæller ikke. Det her har i aldrig læst. Det skete ikke. 



2 kommentarer:

  1. Haha, åh. Do I know it! I same øjeblik, jeg proklamerede 'bogindkøbs-reducering', skyndte jeg mig at bestille en pakke fra Amazon. Det er det der med omvendt psykologi :''p ..

    Men skønne fund! Jeg fandt også lidt godter til biblioteksudsalget. Men nøj, en hektisk stemning!

    SvarSlet