torsdag den 7. november 2013

YAHYA HASSAN

I tænker måske: "Hvorfor capslock?" Det skal jeg fortælle jer. Alle digte i samlingen er skrevet med capslock. Jeg tænker: "Vred ung mand råber." Og (desværre) med god grund. Digtsamlingen er hans livshistorie, en historie der burde have været fiktion, en historie der er alt for voldsom for en så ung mand.

Jeg købte digtsamlingen i fredags, og jeg har læst den to gange nu. En gammel underviser sagde at digte ikke kom til deres ret, hvis man ikke læste dem flere gange, og man skulle for guds skyld, huske at læse dem højt; "Ellers forstår man dem ikke!" - men denne udtalelse kom fra en mand, der også har sagt: "En rytter og en hest, vil altid være et billede på et samleje." (Black Beauty er ødelagt for altid).

Alligevel har jeg trofast siddet i min lejlighed og læst digtene igen og igen, først for mig selv, så for mine bamser (de skulle jo læses højt, og jeg har brug for et publikum til den slags).

Som jeg allerede har nævnt, kan jeg godt være lidt af en medløber, hvis alle andre kan lide det, kan jeg sikkert også. Men denne gang var jeg fande-mig en firstmover. Begejstringen ville ingen ende tage, da jeg fandt bogen i Arnold Busck - C var meget forstående, og kunne godt se, at den glinsende, sorte bog skulle med mig hjem.

Jeg har svært ved at anmelde en digtsamling, for jeg har ærlig talt ikke forstand på det. Jeg er faktisk ikke så god til det med digte. De kan da sagtens være gode, men jeg gider dem ikke rigtigt. Men hvis der er en (letforståelig) historie bag digtene, så er jeg der med det samme.

Denne historie er ikke letforståelig, for jeg kan ikke relatere til den personligt, men jeg kan genkende historien fra min tid i Ungdommens Røde Kors. Jeg vil ikke gøre mig til dommer over de påstande Yahya kommer med i samlingen. jeg vil ikke gøre mig til dommer over de lyriske teknikker og virkemidler. Jeg vil bare fortælle jer, at i må og skal læse denne digtsamling - den er fandens aktuel og den er fandens god, og Yahya Hassan er fantastisk med sine ord.

Hvis jeg fandt det acceptabelt, havde jeg nok anmeldt den med kun fire ord (i capslock selvfølgelig): "FUCKING FANTASTISK! LÆS DEN!"


Ps. Han besøger SDU d. 14. november, og jeg er allerede meget begejstret. 

12 kommentarer:

  1. Jeg har fornyligt læst ham i forbindelse med mit lyrik-fag i litteraturvidenskab. Jeg synes også han er spændende og voldsomt relevant.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, jeg ville ønske vi havde læst ham da jeg havde lyrik. Jeg startede på litt.vid et par år for tidligt ;p

      Slet
  2. Godt det ikke kun er mig, der har problemer med at anmelde ham! Men god, det er den altså.

    SvarSlet
  3. Her er jef måske uenig med alle andre i verden, men jeg kan ikke lide hans digte. Da jeg havde læst dem, sad jeg tilbage med en følelse af (selvfølgelig) melidenhed, men jeg får det altså også psykisk dårligt over det. Jeg kan godt se, at det er relevant, og at det er vigtige temaer, tabuer og budkaber, han tager op i digtene. Men jeg får det dårligt med mig selv - som om han er sure på MIG, fordi jeg ikke hjalp ham. Er der nogen, der forstår?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg forstår. Men jeg sad ikke med samme følelse, særligt efter at have læst og set en masse interviews, hvor han selv siger, at han netop ikke leder efter medlidenhed, at han ikke vil være en "præmieperker" (Som Naser Khader og des lige). Han manglede at blive hørt, men ikke for at skælde nogen ud, men fordi han aldrig rigtig havde haft en stemme; og som han selv har sagt: Han havde ikke en stemme, fordi han valgte ikke at bruge den, i stedet blev han udafreagerende og opfarende. Men med hans nedskrevne ord, fandt han sin stemme. Jeg synes ikke han er anklagende overfor andre end sig selv.
      Og så er det min tur til at sige: Hvis du forstår hvad jeg mener? :)

      Slet
    2. Når Yahya Hassan har sagt sådan kan jeg sagtens forstå din pointe. Men det ændrer ikke på at jeg får lidt skyldfølelse... jeg forstår dig :-)

      Slet
    3. Nej, det er selvfølgelig rigtigt :)

      Slet
  4. Jeg glæder mig meget til at få læst digtsamlingen selv!

    SvarSlet
  5. Jeg ser også vældig meget frem til at læse hans digtsamling, den lyder godt nok interessant.

    SvarSlet