mandag den 25. november 2013

Den skoletrætte studerende: Sådan spotter du ham/hende

Den skoletrætte studerende er meget let at genkende. Det er ham/hende der svarer telefonen med et langt grynt hver morgen, og ikke rigtig gider noget. Vedkommende vil være fanget i lidt af et hul, og vil mene at livet er lidt hårdt.


Han/Hun vil ikke altid være særlig flink, faktisk vil vedkommende være direkte ubehagelig i mange alle situationer, men man er nødt til at være en smule large overfor den skoletrætte studerende, vedkommende kan nemlig ikke rigtigt gøre for det, og tit har han/hun virkelig dårlig samvittighed bagefter. Virkelig. 


For den skoletrætte studerende vil hver dag føles som mandag, som en lang to-do liste der bliver til en to-don't liste, hver evig eneste fucking dag vil være endnu et punkt på pensumlisten der ikke bliver streget ud, endnu en bog der bliver afleveret ulæst på biblioteket, endnu en læseplan der bliver mere og mere uoverskuelig. 


Selvom det ofte går lidt bedre i weekenden. 


Hvis den studerende når frem til undervisningen, engang imellem vender de nemlig om halvvejs, så vil vedkommende have rigtig svært ved at holde fokus; og når underviseren stiller dem et spørgsmål eller beder om et oplæg, vil du kunne genkende den skoletrætte studerende, ved dette ansigtsudtryk: 


Men som sagt, er det ikke ofte at den skoletrætte studerende kommer afsted til undervisningen, tit vil du finde dem i deres lejlighed, i en huleboerlignende trance. 


Men den skoletrætte studerende prøver virkelig. Han/Hun vil sætte en hel dag af til at få lavet læseplaner, hente de rigtige bøger og sætte flere uger af til at få læst op på stoffet, men med mindre der sidder en støttepædagog og kigger på, kommer de aldrig rigtig ud af starthullerne, selvom de har de allerbedste intentioner. 


Den skoletrætte studerende er ikke bange for at snakke om det, men pas nu på, for han/hun er meget træt og trist, så det bliver en halvlang snak og det bliver ikke pæne ord, der kommer ud af vedkommendes mund. 


Op til eksamensperioden vil du let kunne genkende den skoletrætte studerende, det vil være ham/hende der sidder i hjørnet og messer det samme mantra igen og igen og igen og igen og igen. 


Fra tid til anden vil du finde vedkommende på gangen, her diskuterer han/hun med en underviser, ofte snakker de om en opgave eller lignende. 


Den skoletrætte studerende ved ikke rigtig om han/hun skal tage orlov, søge praktik, knokle igennem eller noget helt fjerde. Faktisk er den skoletrætte studerende meget forvirret og pissehamrende træt af at vågne op og ikke gide en skid. 

Jeg vil jo bare gerne have gejsten tilbage. 

12 kommentarer:

  1. Det er præcis som at læse mine egner tanker!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er sgu lidt glad for, at jeg ikke er alene.

      Slet
  2. Så længe det er skole generelt og ikke studiet specifikt der får dig til at have det sådan. For så er det ekstra trælst, så det håber jeg ikke på dine vegne :(
    Kærlig hilsen Bo.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Bo,
      Heldigvis, eller "heldigvis", er det ikke studiet, men skolen og presset (som sikkert kun er oppe i mit hoved) der gør det. Jeg glæder mig til juleferien.

      Slet
  3. Først ville jeg råde dig til at droppe ud med det samme. Det er sådan jeg havde det hele sidste år, sofaen var mere tiltrængende, lavede tusinde overspringshandlinger og kaffe var ikke længere en hjælp. Og sofaen var bare mere tiltrængende. MEN. Så kom jeg til at tænke på, at du måske ikke har det ligesom jeg havde det og HAR fundet det rigtige studie og bare har krise og alting føles .. ja. Som mandage. Men hvis du ikke er sikker, så overvej kraftigt om studiet er det rigtigt.

    Så her er et par facts fra en der HAR ligget 121 dage på sofaen og lavet ingenting. Bare lige før du tager orlov eller overvejet noget andet.
    - Den første måned er fantastisk. Man kan sove længe og ingen forventer noget af en. Og du må spise pizza.
    - Den anden måned begynder at give liggesår og en smule kedeligt. yndlingsserierne har du snart færdiggjort.
    - Du prøver dernæst konstant at kontakte venner og veninder i håb om at de vil mødes med dig og lave alt muligt gøjl. Fordi du jo ikke vil føle dig ensom. De har bare ikke tid. Fordi de jo går i skole.
    - Overvej om du helt seriøst mangler D-vitamin. Fordi vinteren går dig i møde. Med expressfart.
    - Indse at det er bevist, at folk har behov for en time mere på øjet om vinteren. No shit!
    - Efter 2 måneder på sofaen går det op for dig, at du måske har behov for at røre dig. Og det hele måske bunder i det. En gåtur, en løbetur eller en stille og rolig tur ned i fitness. I det mindste kommer du afsted.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har nemlig fundet det rigtige studie, jeg er bare landet i et meget dybt hul, og jeg mangler en stige til at komme op.
      Hvis jeg tog orlov, ville jeg prøve at finde noget at lave, eventuelt rejse lidt, og få gejsten tilbage på den måde. Men min foreløbige løsning bliver at søge praktik, hvis jeg ikke får en plads nogen steder, så må jeg finde på noget andet.
      Tak for at du deler dine erfaringer :)

      Slet
  4. Tirsdag er altså også en bitch. De timers beliggenhed er helt umulig.

    Jeg sender dig mine noter, og håber at vi ses snart!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er så fucking skøn altså! :)

      Slet
  5. Åh, jeg har så meget været der! Men don't worry, det plejer at vende igen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved det godt, det plejer bare at vende meget hurtigere for mig.

      Slet
  6. Hvis det er nogen trøst, så har jeg det på præcis samme måde i øjeblikket!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er faktisk en lille trøst. Tak :)

      Slet