onsdag den 23. oktober 2013

Når Heidi er ved tandlægen

Igår skulle jeg til tandlægen. Jeg er ikke bange for tandlæger, og jeg er begyndt at gå regelmæssigt igen. Men jeg bor lige overfor min tandlæge, så jeg ser alle de mennesker der kommer grædende, ømme og fattige ud fra klinikken; det sætter en naturlig skræk i livet på mig og min pengepung.

Igår var det så min tur. Jeg tog pænt plads i venterummet og blev hentet ind ret hurtigt.

Det hele starter med en "Nå Heidi, har der så været nogle problemer siden sidst?" Jeg svarer troligt "Ikke andet end den der visdomstand der stadig vokser, og gør lidt ondt en gang i mellem, ikke noget voldsomt."

Stolen bliver vippet, og tandlægen går i gang. Hun vil lige rense mine tænder. "Go right ahead" tænker jeg. Og så starter det ellers. Lyden af negle på en tavle, kuldegysninger, gåsehud og generelt ubehag. Hver eneste chance jeg får til at synke, tager jeg. Så begynder hun på visdomstanden, det gør sgu lidt ondt. Da jeg har et halvt sekund uden et fremmed menneskes fingre i min mund, siger jeg: "Altså, nu har jeg jo allerede sagt den er lidt øm, kunne vi måske lige give den to minutters pause?" Tandlægedamen svarer: "Nu skal jeg jo tjekke den," og stikker fingrene i min mund. Men jeg når ikke at registrere, at fingrene er tilbage i min mund, før jeg prøver at sige: "Ja, men bare lige et sekund, så jeg kan åbne munden resten af dagen."
"Heidi, det er ikke så godt at du snakker mens jeg har fingrene i din mund." (hun har stadig fingrene i min mund på det her tidspunkt, men jeg vælger da at svare hende alligevel (eller jeg prøver)) "Ja, men det er bare fordi.."
"Heidi!"
"Mmmmh, Ooongyl."

Torturen fortsætter lidt endnu, og min stakkels visdomstand skriger inde i min mund. Endelig rykker hun videre, og det er så her det bliver rigtig mærkeligt. Jeg ved ikke om i kender det, men når der er et fremmedlegeme i ens mund i længere tid, så vil tungen (eller min tunge) gerne undersøge det. Jeg registrerer hvad min tunge har gang i, og jeg prøver med al min magt at stoppe den, men min tunge har en mission. Den må og skal slikke på min tandlæges fingre. Ja, det skal den altså, så det gjorde den. Åh gud.

Min tandlæge lod heldigvis som ingenting, jeg tænker at hun har prøvet det før. Men min tunge stopper ikke her, den vil også rigtig gerne undersøge det der mærkelige spejl, så det gør den da. Jeg prøver igen at stoppe den, men til ingen verdens nytte. Til sidst tager min tandlæge spejlet ud, og pudser det, lige i min synsvinkel - jeg tænker, det var hendes personlige hån.

Spejlet, og fingrene, ryger ind igen, og min tunge går i gang igen. Jeg kan stadig ikke stoppe den, og jeg vælger at give op, lukke øjnene og lade som ingenting. Min tandlæge tager sagen i egen hånd, og fikserer min tunge med spejlet, for at kunne fortsætte sit arbejde. Great.

Hun arbejder igen på den der skide visdomstand, mens jeg prøver at telepatere at jeg ikke tænder på smerte, og om hun ikke godt vil holde op. Da hun pludselig siger: "Ja, Heidi, der er et hul i din visdomstand. Du skal beslutte om den skal hives ud eller om du bare vil have fikset hullet."
Jeg sidder helt stille, og begynder straks at overveje hvilke af mine ejendele jeg kan sælge, for at få råd til det her.

Jeg bliver sendt ud, og bestiller hurtigt en ny tid. Min visdomstand hader mig for det, min tunge glæder sig af helvedes til - tænk sig, det kunne jo være der også var en klinikassistent; uudforskede fremmede fingre. Oh joy.

Har du suttet på din tandlæges fingre i dag? 

6 kommentarer:

  1. Hold nu op et grin jeg fik mig dér! Det er så let at være akavet hos tandlægen. Jeg kom engang til at sige "i lige måde", efter at min tandlæge havde sagt "du har fine tænder"... Den er dog ikke nær så slem som din fine historie :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahaha - jeg er også god til at smide en "i lige måde" afsted i de mærkeligste situationer ;)

      Slet
  2. hahahahhahaha :D Åh at klukle i sin sofa mens kæresten glor mærkeligt på en. Tak for det!

    SvarSlet
  3. Hvem har ikke prøvet at slikke på sin tandlæges fingre? Ubevidst og imod egen vilje! Og jeg har ikke engang haft en fast tandlæge de sidste 4 år, så det er nye fingre hver gang. Min tunge hygger sig! ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ren fest for min tunge!

      Slet