tirsdag den 8. oktober 2013

Film: About Time

Igår tog Kia og jeg i biografen. Biozonen havde inviteret til Girls Night Out. Med i billetprisen fulgte en pose kærlighedsslik (som var lidt sølle), en flaske vand og en rabatvoucher til noget smykkehalløj (jeg kan ikke lige finde voucheren, og jeg kan ikke huske hvad dælen mærket hed).

Vi skulle se About Time, en film der er skrevet og instrueret af Richard Curtis, som i øvrigt også er manden bag Love Actually, About a Boy og Bridget Jones' Diary.


Jeg forventede en rigtig cheasy romantisk komedie, fordi jeg synes det er sådan den er blevet markedsført. Men som de andre film Richard Curtis står bag, var About Time meget mere end det. Meget mere.

Tim er 21 år gammel, han vil gerne finde en kæreste og have styr på sit liv. Han elsker sin familie, især hans lillesøster, Kit Kat, som er det bedste menneske han kender. En dag fortæller Tims far ham en familiehemmelighed. Mændene i deres familie kan rejse i tiden. De kan ikke rejse frem i tiden, kun tilbage. De kan lave ting om, opleve ting igen, eller bare kigge tilbage for at prøve at forstå, hvad der egentlig skete.


Det lyder helt absurd dårligt og bizart, det er jeg godt klar over. Men faktisk er det helt fantastisk. Hele din opfattelse af tid bliver sat i perspektiv. Ganske enkelt sidder du tilbage og ved at det ikke nytter noget, at tænke tilbage på tidligere fejl, men derimod at du skal leve i nuet. Og ja, det har vi alle fået at vide før, men vær nu ærlig; du glemmer det fra tid til anden, og tænker tilbage på dengang for fem år siden, hvor du skulle have sagt noget andet, eller have haft en anden trøje på. Tag ind og se den her film, og drop så det pis.

Tim møder Mary, og forelsker sig hovedkulds i hende. Men han rejser tilbage i tiden for at hjælpe sin roomie, og på grund af det har mødet mellem Mary og Tim aldrig fundet sted. Tim kæmper en brav kamp for at møde Mary igen, men han ved allerede for meget om hende, og det bliver rigtig kikset.

Tim er tåkrummende pinlig og akavet (jeg gemte mit hoved i hænderne rigtig mange gange), Mary er sød, tålmodig og endnu mere akavet. De er de perfekte hovedpersoner. De bliver spillet af Domnhall Gleeson (Anna Karenina, og så spiller han Bill Weasley; han er søn af sværvægteren Brendan Gleeson (Madeye Moody)) og Rachel McAdams (Mean Girls og The Notebook). Tims far spilles af Bill Nighy (Love Actually og meget mere), og han spiller rollen fantastisk.



Jeg blev fan af den her film allerede inden den rigtig var begyndt. Jeg vidste intet om den, andet end at det skulle være en romantisk komedie, men som sagt, var den meget mere end det. Den handler om kærlighed. Kærlighed til familien, til livet, til dig selv. Den handler om de valg du må tage i livet; om hvordan du engang imellem er nødt til at lade noget forfærdeligt ske, for at der kan ske noget godt. Den handler om livet; bortset fra det der med tidsrejserne, men tro mig, det giver altså god mening i filmen.

Den har premiere d. 10/10 - skynd jer at få billetter, seriøst, det er det værd. 





8 kommentarer:

  1. Så lige trailer for den i går, den ser så fin ud! Men hvorfor sidder Tom Hollander med en bamse sammen med en anden bamse o_O :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en længere historie, som kan ende med at afsløre lidt for meget om filmen. Men det er åndssvagt sjovt, og billedet skulle bare med! :D

      Slet
    2. Jamen så må jeg jo vente med at få det at vide, til jeg engang har set filmen! Og ingen klager herfra - elsker Tom Hollander! :D

      Slet
    3. Haha ja, det er ikke en kæmpe spoiler, men det er synd at afsløre det :)

      Slet
  2. Og så er det nok en god ide har have lommetørklæder med. Fantastisk film! Jeg vil nu for altid have et crush på Bill Weasley.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, lommetørklæder, husk dem!

      Slet
  3. Jeg har siddet og set traileren et par gange de sidste par uger, og havde allerede tænkt, at den så noget anderledes ud på den fede måde :)
    Og jeg kan kun forestille mig, at det må have virket helt optimalt at se den uden nogen forudsætninger - nu skal den helt sikkert snart ses, jeg må lige checke de lokale biffer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er så god. Den er en biografbillet værd :)

      Slet