søndag den 13. oktober 2013

Currently not reading

Dette er ikke endnu et af de der 'Åh nej min læselyst er væk' indlæg. Min læselyst lever i bedste velgående.

For noget tid siden startede jeg et Narniansk eventyr (det kan man vel godt kalde det). Jeg besluttede mig for, at en genlæsning af Narnia serien var på sin plads; for mange år siden læste jeg et par af bøgerne, jeg kom ikke i nærheden af at læse dem alle.

Jeg har nu læst fire af bøgerne, den sidste jeg tyggede mig igennem var 'Prince Caspian'. Jeg blev mindet om min kærlighed til Narnia serien. Men jeg blev også mindet om, hvorfor de ikke skal læses i et stræk, som så mange andre serier sagtens kan.

C. S. Lewis er en fantastisk forfatter, og han har engang udtalt, at en børnebog der ikke kan nydes af både børn og voksne, er en dårlig børnebog. Og han har så evig ret. Hans serie kan heldigvis sagtens nydes af alle aldersgrupper, men bogens samtid afspejler sig virkelig i serien. Han bliver nogle gange meget belærende, og til tider skriver han i et sprog, hvor man tvivler på, at børn rent faktisk kan forstå det her. Men det tror jeg er meningen, for hver gang der tales i snørklede vendinger, er det en autoritet af den værste slags der taler, og på den måde illustrerer han deres dumhed, og deres rolle i fortællingen; om børn vil fatte sådan en hentydning ved jeg ikke, men den virker for mig.

Men nu er mit problem, at jeg stadig mangler resten af serien. Men lige nu er jeg mæt af Narnia. Jeg kæmpede mig igennem 'Prince Caspian', som er, hvis jeg selv skal sige det, en af de bedste filmatiseringer i serien, men så afgjort også en af de tungeste og kedeligste af bøgerne. Jeg er mæt, og jeg gemmer Narnia væk det næste stykke tid (sikkert kun et par dage, men stadigvæk).

En anden bog, som jeg har lagt fra mig, dog af helt andre årsager, er Jan Sonnergaards nyeste bog: 'Otte opbyggelige fortællinger om kærlighed og mad og fremmede byer'. Jeg har endnu ikke rundet side 150, men det har taget mig næsten 5 måneder at nå dertil. Jeg er ikke god til moderne danske forfattere, jeg ved ikke hvad det er, men jeg synes de slagter det danske sprog og presser klicheerne ned over det ene plot efter det andet (en undtagelse er dog Erling Jepsen, som jeg elsker af hele mit hjerte - men han skriver jo også om min hjemstavn). Jan Sonnergaards nyeste bog bliver ikke en af mine favoritter, og skal jeg være helt ærlig, så tror jeg aldrig, jeg bliver færdig med den. Det er som om han prøver for meget. Han leger med sproget, men det bliver for påtvunget, og jeg kan overhovedet ikke lide det. Jeg har dog et princip der hedder, at jeg ikke giver op før jeg har nået side 150, så det må jeg hellere komme i gang med. Men det bliver ikke i dag, og heller ikke imorgen. Jeg gider ikke.

Selvfølgelig findes der dygtige danske forfattere, og på lyrikfronten, er vi sgu ret godt med. Men jeg har læst så meget dansk lort, at jeg er total farvet af tidligere dårlige oplevelser. Jeg har brug for en virkelig god dansk bog, som ikke er af Erling Jepsen, som kan overbevise mig. Kender du en, så sig endelig til.

I stedet vil jeg give mig i kast med at indhente det forsømte på studiet (allerede nu, er jeg håbløst bagud - eller ikke håbløst, men altså..), tage fat på lidt mere fantasy, faktisk meget fantasy. Kun fantasy. Altid fantasy.


9 kommentarer:

  1. Jan Sonnergaards udtryk er også meget tungt, og meget deprimerende (jeg ved ikke om dette også er tilfældet for den nye). Min forelæser i dansk litteratur på tredje semester rådede os til altid kun at læse én Sonnergaard novelle ad gangen ^^

    SvarSlet
    Svar
    1. Han er meget tung, ikke så deprimerende i den nye, men jeg tror bare ikke, at vi er et godt match. Jeg har prøvet at lægge den fra mig efter en novelle, men jeg har ikke lyst til at læse videre.

      Slet
  2. Svar
    1. Åh ja, Helle Helle. Den forfatter der er blevet brugt mest på min handelsskole og på min efterskole. Jeg tror jeg har traumer fra hendes kortprosa-dage ;)

      Slet
  3. Jeg kan så slet ikke sætte mig ind i dit Narnia "problem" ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha selvfølgelig kan du ikke det. Men jeg er i hvert fald mæt lige nu. 'Prince Caspian' gjorde mig træt, så jeg venter lidt med de sidste ;)

      Slet
  4. Jeg kan alt for godt sætte mig ind det! Senest var det jo Ekstremt Højt og Utrolig Tæt På der hev mig igennem møllen (for, fanden det tog mig lang tid at blive færdig!!) og lidt det samme oplevede jeg også da jeg læste Det Gyldne Kompas (1'eren. er fandme ikke kommet videre i serien endnu..)

    Hvad med Ejersbo's Afrika trilogi? (det er altid den jeg hiver frem når jeg skal anbefale 'sådan noget') Jeg var selv ret glad for den!

    P.s. Helle Helle - worst case of trauma fra gymnasiet!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. De to du nævner der, var bøger jeg slugte - men det er jo ligemeget :)

      Jeg kan ikke blive færdig med Jan Sonnergaard, ikke lige nu i hvert fald. Jeg har hørt meget godt om Ejerbos's trilogi, det kan være det er den der skal omvende mig.

      Og ja, Helle Helle er den bedste kilde til gymnasie/handelsskole traumer ;)

      Slet
  5. Narnia <3 Jeg har selv ingen problemer med at læse dem ud i én køre, men generelt kan jeg godt se, hvorfor det hurtigt bliver lidt ensformigt :p

    Og mht. danske forfattere, er jeg stor fan af Ejersbo og Katrine Marie Guldager. Og det er vist dét - eller også er jeg bare håbløst bagefter og stædig når det kommer til dansk litteratur.

    SvarSlet