mandag den 23. september 2013

Jeg kan simpelthen ikke forstå hvad du siger

Jeg er ikke sprognørd per se. Jeg har ikke selv et perfekt sprog; jeg glemmer et par kommaer her og der, jeg har (meget tit) nogle rigtig kludrede formuleringer, jeg har ikke altid styr på om ord skal deles eller ej, jeg kan ikke altid vurdere, om jeg skal bruge hans eller sin, nogle eller nogen og alt det der. Men jeg kan i det mindste stave (for det meste), jeg har styr på nutids r'et (tak danse/danser) og jeg bruger de rigtige ord.

På min venneliste, og de dertilhørende statusopdateringer, er der mange eksempler på det danske sprogs forfald. Følgende er fra to personer; de to jeg regnede med ville have eksempler nok til dette indlæg, da jeg fandt alle disse eksempler i løbet af de første to eller tre opdateringer (de har altid op til 12 (minimum 4) om dagen), valgte jeg at stoppe. Jeg blev sgu lidt ked af det.


"Hvis der er nogen der har tomme konservesdåsser til overs så er jeg meget intra!"
Jeg gider slet ikke kommentere på det ekstra s, der af uforklarlige årsager er smidt ind. Men jeg vil derimod snakke lidt om at være intra.
Intra er fra latin, det betyder inden for - det er et ord eller ordled, der smækkes foran på fremmedord. I denne sætning er det åbenbart en måde at sige: "Jeg er pisse fucking interesseret, ja jeg er." Så skriv dog at du er interesseret, det tager ikke særlig meget længere tid. Din statusopdatering vil nu blive taget seriøst og du vil ikke blive slettet fra min venneliste. Eller jo, måske.


"Det er bare helt oki zkatter!" 
Vedkommende er ikke 12, vedkommende er midt i tyverne. Alligevel bruges der et z i stedet for et s. Fair nok, det kan jo være det er en intern joke, det er i hvert fald ikke et tilbagevendende problem. Det er oki derimod. Det hedder ikke oki. Det hedder okay - O K A Y. Du må også gerne bruge ok, hvis det skal gå lidt stærkt. Til nøds kan du sige okidoki, men så skal du snakke til et barn, eller være pisse fucking genert foran din date.

"Oz mig, oz miiiiig!" 
NEJ! Nej nej nej nej nej. NEJ. Også mig. Eller ditto. Eller what he/she said. Det vil jeg også. Jeg kunne blive ved. Men du skal fandenfuckemig ikke skrive oz mig. NEJ!


"10hi", "f9s", "smiler", "griner" 
Jeg ved ikke, hvad jeg skal sige her. Jeg hader den der mani med sms-sprog. Lad nu være. Hvorfor man skulle have brug for ligefrem at skrive "tihi fnis" går udover min forstand, men lad nu det ligge. Det jeg hader allermest er de to næste i rækken. Hvorfor skrive at du smiler eller griner. Kunne man ikke bare skrive "haha", eller sende en smiley med? Jeg får jævnligt beskeder med et afsluttende "smiler", og jeg bliver lige rasende hver gang. For helvede da. Jeg er da pisse ligeglad, send mig en smiley eller lignende. Ellers kunne jeg skrive "Ryger ud af vinduet mens jeg vredt svarer på din fejlspækkede sms din fede nar, du skal tilbage i skole nu."


"gg", "gf", "ss", "sf" og så videre
Så vidt jeg har forstået, er de ovenstående forkortelser meget gamle. De blev oftest brugt af gamle, liderlige og upassende mænd på ofir-chat. Jeg har slet ikke lyst til at kommentere på dem, mest fordi jeg har valgt at 'glemme' hvad nogen af dem betyder, eftersom det oftest er kvinder på min mors alder, der bruger dem på facebook. The horror.


"Jeg køre lige til lopemarket idag, det blive hyggeligt."
Jeg.. Det.. Øøøh.. Ej fuck mand.


Fordi jeg er mig, og sådan noget altid sker for mig; så er jeg sikker på, at dette indlæg er spækket med stavefejl, grammatiske fejl og kommafejl - selvom jeg har læst korrektur et par gange (det gør jeg næsten aldrig). The irony. 







18 kommentarer:

  1. Så fantastisk enig, at jeg har delt på twitter. Bravo"

    SvarSlet
  2. Jeg er meget enig, selvom det netop kan komme til at lyde snerpet. Det er bestemt ikke min hensigt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjovt, for det er ofte min hensigt ;)

      Slet
  3. Jeg står ved min sprognørdethed, og jeg dømmer folks intelligens ud fra deres sprog. Jeg er et dårligt menneske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er ikke et dårligt menneske, du er et menneske lige efter min bog! Det er de andre der er en flok idioter.

      Slet
  4. Åh, hvor er det et pragtfuldt indlæg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh, hvor er det en pragtfuld kommentar!

      Slet
  5. Jeg griner stadig - fucking fedt indlæg! Spot on :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha det er jeg glad for at høre :)

      Slet
  6. Er fuldstændig enig i at alle som bruger udtrykket "Oz mig" bør fyres lige nu! :) Men har du overvejet at personen som har skrevet "Jeg køre lige til lopemarket idag, det blive hyggeligt." muligvis er ordblind?! I så fald er det efter min personlige mening, lige hårdt nok at køre på folk som måske har oplevet mange nederlag tidligere pga. ordblindhed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du have ret i. Men jeg vil lige gøre opmærksom på, at den eneste deciderede stavefejl i den sætning er "lopemarket", køre og blive er en fejl i nutids-r - en fejl der er så nem at undgå, hvis man har hørt lidt efter i folkeskolen (og jeg har gået i folkeskole med vedkommende, så jeg ved at der ikke blev hørt efter).

      Jeg er ikke ude efter at hænge folk ud, slet ikke folk der ikke kan gøre for det. Men jeg synes nu det er ret "nemt" at se, om fejl skyldes ordblindhed eller dovenskab; i ovenstående tilfælde er det dovenskab, eller måske endda generel idioti.

      Slet
  7. Hold nu k..., det er sjovt! Jeg sidder stadig og sprut-griner, selvom manden nu har set strengt på mig et stykke tid - so what, om klokken er 2, og vinduerne står åbne? Det her indlæg er så velskrevet, velobserveret og pissesjovt, at det fortjener en vækning af sure gamle dame på den anden side af gården! :)
    Det her især: "Ellers kunne jeg skrive "Ryger ud af vinduet mens jeg vredt svarer på din fejlspækkede sms din fede nar, du skal tilbage i skole nu."" Top, TOPklasse!

    SvarSlet
  8. Hahaha! "og du vil ikke blive slettet fra min venneliste.", "Jeg er da pisse ligeglad, send mig en smiley" og "Ryger ud af vinduet mens jeg vredt svarer på din fejlspækkede sms din fede nar, du skal tilbage i skole nu." - Hvor er du dog fantastisk, Heidi!

    SvarSlet