lørdag den 14. september 2013

En insiderjoke på facebook støtter ikke kampen mod brystkræft

Jeg ved ikke om i også har modtaget en besked på facebook, hvor kvinder bliver bedt om, at skrive "jeg vil til xx i xx antal måneder" - det er ment som en; "jeg støtter kampen mod brystkræft" kampagne.

Problem: Det her er mere ment som en insiderjoke. Det er, og jeg citerer fra beskeden, "skide sjovt at forvirre mændene igen."

Undskyld hvad? Det er simpelthen meningen at jeg skal forvirre en flok mænd på min venneliste under påskud af, at jeg støtter kampen mod brystkræft? Okay, det har jeg så ikke tænkt mig.
Misforstå mig ikke, brystkræft er en forfærdelig sygdom, ligesom alle andre former for kræft. Men det der, det er simpelthen for dumt.

Hvis du reelt støtter kampen mod brystkræft, og vil flashe det til omverdenen, så sæt en lyserød sløjfe på din profil, skriv "Jeg støtter kampen mod brystkræft, for det er noget fucking lort!"

Der er ikke en dansk rigmand/kvinde, der har sagt at vedkommende vil donere så meget som en 25 øre per status opdatering med det "hemmelige og åh så sjove" budskab. For så kunne vi snakke om at du støttede det, lidt.

Hvis man virkelig vil gøre en forskel, så meld dig som indsamler, støt med et mere håndgribeligt bidrag, som i øvrigt kan gøres lige her, men det pisser mig altså en lille smule af, at der reelt er folk på min venneliste, der mener at en insiderjoke er en støtte.

Ps. Jeg blev, efter også at have pointeret det her på facebook, slettet fra fire vennelister i dag. Det gør mig egentlig ikke noget. Men inden der er nogen der tror, at jeg mangler medfølelse eller ikke ved hvad jeg taler om; så jo, jeg har haft brystkræft tæt inde på livet, og ret mange andre former for kræft, jeg skulle mene, at jeg ved hvilken støtte der rent faktisk støtter. (Den lille svada er selvfølgelig ment til de tumper der slettede mig, for at sige sandheden).   


Og med det lille udbrud, vil jeg gå i seng. 


12 kommentarer:

  1. Amen! Oprindeligt var det ikke ment som støtte, men som et middel til at skabe opmærksomhed omkring problemet. Og det VIRKEDE. Første gang. (Hvor man skulle skrive farven på sit undertøj eller sådan noget.) Alle var forvirrede og ville vide, hvad filan, der skete, og der blev sat enormt meget fokus på brystkræft. Nu er fidusen fanget, og det er bare irriterende. Og som du selv påpeger, så tror folk nu, at de kan klappe sig selv på skulderen over, at de har støttet velgørenhed. Sådan fungerer det bare ikke, folkens!

    Pisseirriterende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pisseirriterende og pisseprovokerende!

      Slet
  2. Tak fordi du lige opklarede for mig hvad det stunt gik ud på. Sidder på den anden side, i Shanghai, og da jeg var på facebook i går væltede de her status updates frem. Ingen havde sendt mig memo'et??!
    Men ja, jeg kan kun melde mig enig i dine udsagn. Jeg synes at opmærksomhed og fokus på sagerne er vigtigt, meget vigtigt! Men at skrive en facebook status er jo ikke en støtte, der er til at tage og føle på og som virkelig batter!

    Ps. Brystkræft er sq noget lort! Andet er der ikke at sige om det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Da jeg skrev nogenlunde det samme på FB opklarede jeg også mysteriet for uindviede - det er så langt ude, at det skal være "hemmeligt".

      Slet
  3. Er også helt enig! Det var nemlig en super idé første gang, da det skabte en masse opmærksomhed, men nu er det rent fjol, som ingenting har med brystkræft at gøre! Og er der desuden overhovedet nogen tilbage, som ikke godt ved hvad det drejer sig om? Og dermed gør hele konceptet endnu mere ligegyldigt :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var nemlig helt fint første gang, og det var ok sjovt dengang med "hvor vil du have din håndtaske?". Men nu er dne død - find på noget andet, eller giv dem nogle penge.

      Slet
  4. Så velskrevet, og jeg er så enig. Jeg kan ikke se pointen med den slags fjolleri overfor en så vigtig sag. Der er virkelig ikke så meget opmærksomhedsskaberi tilbage i dén fidus.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej! Nu er det altså slut - og tak :)

      Slet
  5. Åh hvor er jeg enig! Jeg er SÅ træt af de der sære stausopdateringer. Som Miriam også skriver, var det sjovt og virksomt første gang, men nu er det jo bare latterligt. Men det er jo en nem måde at "støtte" på og nogle bilder måske sig selv ind, at de gør en forskel. Skøre mennesker. Der er SÅ mange nemme og billige måder at støtte på, som rent faktisk giver mening.

    Folk der sletter dig pga det, var vist alligevel ikke værd at samle på! :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha det er også det jeg er nået frem til, ingen grund til at tænke på dem længere. Og ja, der sidder sgu nok folk derude der rent faktisk tror, at de nu har 'støttet'. Ih.

      Slet
  6. Ejjjj så det var det dét gik ud på? Jeg syntes, at det var så fjollet. Jeg kan godt huske, at der var noget med farven på ens bh engang. Men jeg tror ikke, at det nogensinde er gået op for mig, at man "støtter" brystkræft ved dét

    SvarSlet
    Svar
    1. De "støtter" ingenting - de kalder det velgørenhed og pakker det ind i en joke, det er så provokerende..

      Slet