fredag den 30. august 2013

Film: Percy Jackson - Sea of Monsters

I Irland tog C og jeg et smut i biografen (jeg ved hvad du tænker, og ja nok var vi på ferie, men C og jeg er bedste bio-buddies, så det her var vi nødt til). Vi så Percy Jackson - Sea of Monsters. Vi var forberedt på horder af teenagepiger og deres tvangsindlagte kærester. I stedet var der en masse mænd der, frivilligt, og i selskab med venner, skulle se filmen. der var flere mænd end kvinder i salen, og der var ikke en eneste teenager. Go Irland!

Percy Jackson er stadig i Camp Halfblood. Her har han ikke udrettet noget bemærkelsesværdigt de sidste par år. Han bliver omtalt som et slags One-Hit-Wonder, og er nu begyndt at tvivle på, om han overhovedet har mere i sig. 


Da det træ der sørger for at opretholde en barriere mellem Camp Halfblood og omverdenen bliver forgiftet, skal der gøres noget - hurtigt. Clarisse (hende der rent faktisk har udrettet noget de sidste par år) bliver valgt til at lede missionen der skal skaffe "the mythical golden fleece" fra Kyklopen Polyphemus.


Sammen med sit udvalgte hold tager Clarisse afsted for at redde verden, men Percy kan ikke lade stå til. Sammen med Annabeth, Tyson og ekstra-gut-som-jeg-ikke-kan-nævne-uden-at-ødelægge-lidt-af-plottet-med-mindre-du-allerede-har-læst-bogen-så-ved-du-nok-godt-hvem-det-er tager han også afsted.


Herefter følger en masse drama, action, monstre og en masse jeg-er-skuffet-over-min-far, se-vi-kan-også-være-lidt-sjove-selvom-det-er-et-alvorligt-emne, vi-kan-også-kommentere-på-fordomme-sådan-rent-metaforisk og don't-judge-a-book-by-its-cover tematik. Men det er jo en film til teenagere, så det passer meget godt ind.

Jeg ved ikke hvad det er. Men jeg er ikke helt tilfreds med filmen. Den var god, misforstå mig ikke, men slutningen var noget værre pladder og det var tydeligt at filmen bare var fyld. Mange af actionscenerne virkede lidt sjusket, og det virkede til, at de havde taget en 2½ timers film og presset ind på meget lidt plads. Jeg skal helt sikkert se næste film i serien (og må også snart få læst de skide bøger), men jeg håber nu at de opper sig lidt til den næste.

2 kommentarer:

  1. Ej, hvor sjovt - jeg havde det lige omvendt, var så glad for, at filmen (modsat den første) stemte rigtig godt overens med bog. Især slutningen og det med satyrene, synes jeg de gjorde rigtigt godt (:

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke læst bøgerne, endnu. Jeg plejer at ændre mening når jeg har læst bøgerne. Men, jeg kunne skam også godt lide filmen, jeg synes bare det hele blev lidt presset, og at det hele virkede lidt sjusket. Men det er jo en to'er, og en to'er svær. Og det taget i betragtning er den nu meget god. Nu glæder jeg mig bare til at læse bøgerne :)

      Slet