mandag den 15. juli 2013

Film: The Lone Ranger


The Lone Ranger er et remake af et radiospil, en tegneserie og en tv-serie. Det er her udtrykket, vi alle kender, stammer fra: Hi-Ho Silver, Away! Det er her "Sorte Maske" (Det burde være ulovligt at oversætte så dårligt) startede.

I filmen møder vi en lille dreng, der får fortalt historien om The Lone Ranger af rangerens oprindelige sidekick, den skrupskøre indianer Tonto.

Rangeren, John Reid, vil hævne mordet på hans storebror, og Tonto søger oprejsning fra fortidens fejltagelser. Sammen drager de på eventyr, de møder mange forhindringer på deres vej, og virker nogle gange udødelige. Deres eventyr og bumpene på vejen gør en underholdende film. Jeg grinede, jeg gemte mit ansigt og jeg blev også rasende - den spillede på næsten alle tangenterne.

Jeg elsker westerns. Jeg elsker Johnny Depp. Og jeg elsker instruktøren Gore Verbinski (Pirates-filmene, Rango, The Weather Man og The Ring). De er alle tre blevet smidt sammen i denne film. Med på vognen er også Armie Hammer (bedst kendt for at spille de fornærmede rigmandstvillinger i The Social Network), Helena Bonham Carter, William Fichtner (som er en seriøst dygtig og overset skuespiller, latterlige biroller er åbenbart blevet hans lod i livet - dog ikke i The Lone Ranger) og Tom Wilkinson (som af en eller anden grund altid spiller et kæmpe røvhul, bl.a. i Operation Valkyrie, Batman Begins og Eternal Sunshine of the Spotless Mind).


Filmen har fået en meget blandet modtagelse. BT skriver bl.a.: "Med sine 150 minutter er filmen for lang og ikke helt så spændende, som den også gerne vil være. Det er lidt det løse krudts film, men det lever vi skabscowboys nu gerne med." 
Spørger i mig, så er filmen ikke for lang. Den er lang, men ikke for lang. Filmen har en helvedes masse sidehistorier som skal forklares og uddybes, det synes jeg de gør rigtig godt.

Ekstrabladet bliver som bekendt aldrig tilfredse, de har bl.a. skrevet: "Til gengæld lider ’The Lone Ranger’ af et velkendt Hollywood-syndrom: Der er brugt betydeligt mere tid og kræfter i computerafdelingen end i skrivefasen. Og jeg har sagt det før, men gentager gerne: Hvis ikke den grundlæggende historie er i orden, så hjælper det altså ikke, at man prøver at overdøve de dramaturgiske mangler med nok så mange effekter og eksplosioner." 
Og: "Det mest irriterende er dog, at den meget lange spilletid går med at fortælle en historie, der på en gang er usædvanlig kringlet og samtidig fuldstændig intetsigende, når sammenhængen endelig dæmrer for en. Ja, det virker nærmest som en endeløs række af hovsa-løsninger, som man har fundet på undervejs, og så forgæves har prøvet at få til at hænge sammen i klipperummet. Det lykkes ikke."
Der bliver her klaget over den grundlæggende historie, det er jeg uenig i. Plottet er meget kringlet, men det fungerer. Tingene afsløres lidt efter lidt, men du ved hele tiden hvor du er i historien, og hvad der nu skal ske. Det eneste jeg ikke rigtig synes fungerer, er den romantiske sidehistorie. Den er spækket med klichéer, den er forudsigelig og egentlig totalt udnødvendig. Men det er jo Disney, de kan ikke lave en film uden en eller form for klichéfyldt kærlighedshistorie, og det skal de vel bare have lov til - jeg kunne dog sagtens have undværet den. 


Johnny Depps karakter, Tonto, kaldes en indianerversion af Jack Sparrow. Det er jeg til dels enig i. Tonto er mumlende, skrupskør og mere heldig end genial. Men det gør ikke noget. Tonto er, grundet ting i hans fortid, skide skør og utilregnelig, dette skal der spilles på, og det er hvad Johnny Depp gør. Han spiller sådanne roller til UG, kryds og slange, så det synes jeg ikke han skal have høvl for. Connery.dk går så vidt som at sige, at Johnny Depp har solgt sin sjæl til Disney - men til den 'timeløn' tror jeg ikke der er mange der ville sige nej tak, til et sådant tilbud. 


Som i nok kan regne ud, var jeg meget glad for The Lone Ranger, og denne anmeldelse blev vel nærmere til at forsvar af filmen, men det var vist også hvad der skulle til. 

Se den hvis du kan lide westerns. Se den hvis du kan lide Pirates-filmene. Se den hvis du kan lide Johnny Depp. Se den hvis du vil se en kridhvid hest oppe i et træ. Se den. 

Trailer: 


1 kommentar:

  1. Jeg vil sygt gerne se den - trods anmeldelserne var jeg solgt så snart jeg så traileren. Hallo, hvordan kan en film med Johnny Depp og en hest i et træ være dårlig??

    SvarSlet