søndag den 21. juli 2013

En samtale med en lægesekretær

Jeg havde været ved lægen til mit årlige P-pille-fornyelses-kontrol-tjek (hvad hedder sådan noget?)(TMI? Oh well, som venner vi dele). Da jeg to dage senere, stadig ikke kunne hente P-pillerne på nærmeste apotek ringede jeg til lægen. Jeg ville tjekke om der var sket en fejl, eller om jeg skulle hente dem på et andet apotek. 

Samtalen forløb nogenlunde således: 

Lægesekretær: "Lægehuset.
Heidi: "Hej, det er Heidi, jeg ringer fordi, jeg for et par dage siden var til mit årlige P-pille-fornyelses-kontrol-tjek, jeg fik en recept på en ny omgang P-piller, men jeg har ikke kunne hente dem på apoteket, er der sket en fejl?
Damen fik mit CPR-nummer, og sagde: 
"Der er sket en fejl, to sekunder, så fornyer jeg recepten til dig." 

Heidi: "Det lyder godt, men jeg skal kun have en recept til tre måneder.
LS: "Recepten plejer at gælde for 12 måneder, er der et problem?
Heidi: "Nej nej, jeg overvejer såmænd bare at stoppe med at bruge dem, og vil derfor kun have til tre måneder. Fortryder jeg, kan jeg jo altid ringe ind igen.
LS: "Overvejer du at stoppe? Neeeeej hvor fint, Ih hvor godt, altså hvor er det skønt!
Heidi: "...." 
LS: "Det er bare SÅ super altså!
Heidi: "Nej nej, vent! Jeg skal ikke.. Det er ikke.. Jeg vil ikke.. Jeg skal bare stoppe. Jeg skal ikke til at prøve at få et barn.
LS: "Nå. Nå. Nååååh.. Jamen med piger i din alder, ved man jo aldrig når de pludselig stopper med P-piller.
Heidi: "Øh nej, okay. Men tro mig, hvis jeg blev gravid sådan lige nu, ville jeg nok ringe ind og sige at der var sket en skandale!
LS: "Øøøh okay, jamen du skal så kun have til tre måneder?
Heidi: "Ja, der er ikke synderligt meget behov for dem for tiden, skal du se.
LS: "Haha, ja sådan er der jo nogen af os der er så uheldige.

Ja tak da. Når man er 25 og stopper med sine P-piller, fordi man tænker (og har hørt) at en sådan "udrensning" af kroppen, er godt fra tid til anden (ikke fordi de er fucking unødvendige (it's not a dryspell, it's a desert!")), så skal man pludselig til at forklare sig, og sidde og fortælle sin lægesekretær at man ikke vil have et barn, men at man bare er lidt "uheldig" (som hun så fint udtrykte det). Fuck mand. 


2 kommentarer:

  1. Hej Heidi :)
    Jeg er ny læser her, så jeg sidder lige og læser lidt tilbage i tiden! Er helt pjattet med din blog og din måde at skrive på - det er god underholdning!
    Men jeg kunne bare ikke lade være med at kommentere på dette indlæg. Jeg er sygeplejerske, og synes bestemt at du skal snakke med din læge, før du bare stopper med dine p-piller "for at holde pause". Risikoen for blodpropper er nemlig ekstra høj i den periode, hvor kroppen skal "vænne sig" til at få p-piller igen - der er lidt kuk i hormonbalancen (så at sige) i de første 3 mdr efter opstart på p-piller eller når man skifter p-pille mærke. Derfor vil jeg ikke anbefale dig at stoppe, hvis du tænker at det kun er for en kort periode :)
    Håber ikke jeg lyder alt for belærende, det er bestemt ikke hensigten :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er så absolut ikke belærende, jeg er glad for din kommentar - jeg var ikke klar over, at det kunne betyde så meget. Det skal dog lige siges at jeg tænker en pause på minimum et år, så jeg ved ikke hvor aktuelt det er for mig? :)

      Og tak for dine søde ord :)

      Slet