torsdag den 13. juni 2013

Looking for Alaska, John Green


Min læselyst har taget overhånd, og jeg kan ikke længere styre det, men det betyder også at jeg, heldigvis, får ryddet godt ud i min de-her-bøger-skal-snart-læses liste. 

Igår aftes blev jeg færdig med John Greens Looking for Alaska. Jeg havde set den blive omtalt mange steder, og jeg købte den derfor for lang tid siden fra amazon. Indtil tirsdag aften har den bare ligget og pyntet i min vindueskarm. 

Da jeg endelig kom igang med den, kunne jeg ikke slippe den igen.

I Looking for Alaska følger man Miles. Han skal til at starte på kostskole i Alabama efter eget valg. Han har ikke de store forventninger til opholdet - men han regner dog med at det bliver en del bedre end hans tidligere skole. Miles elsker at læse biografier, og gør en dyd ud af at huske kendte menneskers sidste ord. Det er således Francois Rabelais' sidste ord, der er en af grundene til at han frivilligt tager på kostskole. 

"So this guy," I said, standing in the doorway of the living room, "Francois Rabelais. He was this poet. And his last words were, 'I go to seek a Great Perhaps.' That's why I'm going. So I don't have to wait until I die to start seeking a Great Perhaps." 


Miles skal dele værelse med Chip, the Colonel, en fyr der har gået på skolen i et par år, hader de rige børn, holder hårdt på at man ikke sladrer om sine venner og er lidt af et geni. 
Miles har fået strenge ordrer på ikke at begynde at ryge og andre dumme ting. Men allerede første aften tænder han sin første cigaret. 
Den cigaret kommer fra en pakke han har købt af Alaska Young. Alaska er en speciel pige, med mange dæmoner i sin fortid, dæmoner som hun ikke taler om. Miles forelsker sig hurtigt i Alaska, og selvom Alaska gør det til sin personlige mission at finde en kæreste til Miles, ændrer det ikke på hans følelser for hende. 


Livet går på kostskolen, og vi får det hele fra Miles' synspunkt, hans tanker, hans meninger og hans øjne. Hans verdensbillede er farvet af hans kærlighed til Alaska, men ikke desto mindre får vi et korrekt billede af en forvirret teenager, som ikke helt ved hvor hans plads i livet er, men virkelig gerne vil finde den. 


Bogen sendte mig tilbage til dengang jeg læste The Perks of Being a Wallflower. Jeg var igen meget begejstret. Bogen beskriver teenagerens forvirrede sind fantastisk.

Den fik mig til at grine, græde, blive vred og være ligeglad. Det er lang tid siden en bog har sendt mig igennem næsten hele følelses registeret, men det gjorde Looking for Alaska. Den dækker så mange emner uden at blive forvirrende. Hver eneste kapitel-titel er nærmest en cliffhanger, i hvert fald i første halvdel af bogen - og det er også det der gør den så svær at slippe: One hundred and thirty-six days before, sixteen days before, the day before, og så videre. 
Bogen taler om at vokse op, om kærlighed, venskab, forvirring, tab, sex, stoffer, alkohol og familie. Den dækker så mange ting uden at være flagrende. Du er aldrig i tvivl om, hvad bogen vil med dig, så du lader den gerne tage dig med ud på et sidespor. 

Bogen søger, sammen med dig, efter Miles' Great Perhaps, en ting vi sikkert alle søger efter. Miles har bare indset at man lige så godt kan søge efter det så tidligt som muligt. 

Looking for Alaska er en fantastisk lille bog. Læs den hvis du kunne lide The Perks of Being a Wallflower, på sin vis også hvis du kunne lide The Catcher in the Rye. Læs den hvis du har læst andet af John Green. Læs den. Punktum. 

Og nåh ja, fordi jeg tit bliver kaldt a rebel without a cause, den var jo oplagt: 


6 kommentarer:

  1. Åh den har jeg også bare gerne ville læse i 100 år!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er fantastisk - du kan låne den ved mig :)

      Slet
  2. Jeg elsker den bog - så utrolig højt! Har du læst 'The Fault in Our Stars'? Den er også fantastisk. Faktisk er hele John Greens forfatterskab fantastisk, fantastisk, fan-tas-tisk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej har ikke læst andet af Green, eller jo en enkelt bog for laaang tid siden, som jeg selvfølgelig har glemt hvad hedder. Resten af hans forfatterskab er på wishlisten ved amazon - de, sammen med Neil Gaiman, kommer med hjem næste gang :)

      Slet
  3. Jeg læste The Fault in Our Stars i sidste uge, og jeg forelskede mig fuldstændig i John Greens skrivestil. Nu ved jeg hvad jeg skal læse næste gang, super fin anmeldelse! :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig sådan til at læse resten af hans forfatterskab. Og tak :)

      Slet