tirsdag den 25. juni 2013

I sommerferien synes jeg du skal læse: Ikke nyt, men godt edition

De her bøger er ikke nødvendigvis nye, men de er gode. Det er ikke en bestemt genre, men det er de bøger, jeg vender tilbage til på den ene eller den anden måde. Nogle af dem læser jeg igen, andre tænker jeg tit på, og nogle helt andre har en speciel plads på boghylden, så jeg altid kan se dem (Ja, sådan noget gør jeg).

Er du mere til fantasy og chicklit, så tjek mine to tidligere sommerferielæsningsindlæg (jeg ved ikke hvor jeg insisterer på, at lave laaange ord).

We Need to Talk about Kevin, Lionel Shriver
Jeg kan ikke anbefale denne bog nok gange! Den er en dyster perle, en fantastisk bog. Og en bog der ikke er nok mennesker der kender.
Bogen er i brevform. Eva skriver til sin mand Franklin. Hun skriver om deres liv sammen, om deres søn Kevin, om hvordan hans ankomst ændrede hele dynamikken mellem dem, om hvordan hun ikke rigtig ville beholde Kevin i starten, hvordan hun er sikker på, at hendes egen søn hader hende. Og hvorfor hun insistererede på at få et barn til, bare et lille barn, som måske kunne fremtvinge det moderinstinkt Eva syntes hun manglede.
Bogen er et eksempel på "worst case scenarios". De ting der altid sker for naboen. De ting der kun sker i film. De ting du aldrig troede din egen søn var i stand til at gøre. De ting du ikke troede du var i stand til at gøre. De ting der ikke må ske, men sker hver dag.
Jeg tudbrølede næsten hele bogen igennem. Jeg blev vred på Eva, Franklin og Kevin. Jeg kastede med bogen. Jeg græd lidt mere. Og så sad jeg ellers tilbage og åbnede ikke en ny bog i månedsvis. Den hang fast, godt fast. Jeg har kun læst den én gang for fire år siden, men jeg husker stadig rigtig mange detaljer. Den hænger fast. Gør dig selv en tjeneste og læs den.

Extremely Loud and Incredibly Close, Jonathan Safran Foer
Hvis i følger linket, vil i måske kunne huske at jeg var meget begejstret for denne bog. Jeg endte faktisk med at kramme den en smule (okay meget) da jeg havde den med til eksamen. Min underviser måtte faktisk presse lidt på, for at jeg kom i gang igen.
Fortælleren er Oscar, en autistisk dreng som mister sin far i 9/11. Hans far var hans bedste, og vel egentlig også eneste, ven. Sammen tog de på skattejagt, men det kan de ikke længere. Indtil Oscar finder en nøgle i en vase hans far havde købt kort inden sin død. Han ser det som et tegn. Hvis han finder ud af hvad nøglen passer til, vil han løse mysteriet om sin far.
Han får hjælp af den stumme ældre mand, der lejer et værelse hos hans farmor. De udgør et mærkeligt og fantastisk makkerpar, og sammen tager på skattejagt.

The Lovely Bones, Alice Sebold 
Susie Salmon (like the fish) bliver myrdet. Hendes lig parteres og begraves på en mark tæt på hendes hjem. Dele af hende findes hurtigt, og familien orienteres. Susies liv var kun lige begyndt. Hun var forelsket i ham den søde fra klassen, hun gik i highschool, hun havde drømme og planer. Dem har hun stadig. Bare et andet sted. Et sted langt væk.
Selvom Susie dør, er hun stadig vores fortæller. Hun beretter om familiens og vennernes liv - uden hende. Hvordan hun savner dem, hvordan hun kan se at det hele falder fra hinanden, men hun kan intet gøre. Intet.
Livet i den lille by går sin gang, men er tydeligt mærket af Susies fravær og voldsomme død. Jagten går ind på Susies morder, men sporene er få. Kun Susie ved præcis hvad der skete, og hun er død, og har ikke længere nogen stemme.

Lucky, Alice Sebold
Denne bog er biografisk. Den er skrevet som fiktion, men forfatteren har senere fortalt, at det er hendes egen historie.
Titlen er mærkelig. Meget mærkelig. Bogen handler nemlig om forfatterens første år på college. Det var året hvor hun mistede sin mødom. Det var året hvor hun blev brutalt voldtaget af en fremmed, da hun var på vej hjem. Det var året hvor hele hendes liv faldt fra hinanden, men hun alligevel formåede at rejse sig, og tage det hele i stiv arm.
Lucky er lige hvad hun mener, hun var. For hun kom ud på den anden side, godt nok med et par ridser i kanten, men med rank ryg og modet på at komme videre.

Samme Dag Næste År, David Nicholls
Denne bog var på et tidspunkt det helt store samtaleemne i venindegruppen her i Odense. Vi læste den alle nogenlunde samtidig, og kom hele tiden til at afsløre for meget til hinanden. Den rørte os alle, og vi var alle meget glade for bogen.
Emma og Dexter vågner op sammen i 1988, de er færdige på universitetet, og nu skal deres liv begynde. De kender ikke rigtig hinanden, men har haft en hyggelig nat. Han skal ud at rejse, hendes liv skal til at begynde. De går hver til sit og lader livet gå sin gang.
Vi følger dem på den samme dag hvert år. De er ikke nødvendigvis sammen, men vi får at vide hvor de er på det tidspunkt, hvordan de er kommet dertil, og hvor de tror de er på vej hen. Sådan går hele bogen, med op og nedture, med kærlighed, skænderier, de to sammen, de to hver for sig.
Bogen indeholder det vildeste twist (!) - Jeg kastede bogen fra mig (det var det twist vi havde lidt svært ved at tie stille med), nægtede at åbne den resten af den dag, og læste den hurtigt igennem dagen efter. Jeg blev rasende. Jeg har siden genlæst bogen, og den er jo fantastisk. Det er ikke typisk romantik eller chick-lit - det er bare godt.

I sommerferien håber jeg, at kunne genlæse disse perler. Jeg håber også at få genlæst The Great Gatsby (læste den for aaaalt for lang tid siden, og har nu glemt det hele). Jeg vil også prøve at finde tid til Klokkeren fra Notre Damme af Victor Hugo, og hvis jeg virkelig føler for det, så måske Les Miserables. Derudover håber jeg at finde til til at få læst resten af Jean M. Auels bøger i Jordens børn-serien. 

4 kommentarer:

  1. Hvis du når til "Les Misérables", har du afgjort noget at glæde dig til! Den er så fantastisk fin.
    Og jeg kunne også godt finde på at læse "Samme dag næste år" igen. Den rørte mig så dybt sidst..

    SvarSlet
    Svar
    1. Har aldrig fået læst det hele. Nåede halvdelen til kollokvier engang - men den skal sgu læses færdig :)

      Slet
  2. We need to talk about Kevin lyder viiiirkelig god!! (I hvert fald når den får dig til at reagere sådan!)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er fucking fantastisk! :D

      Slet