lørdag den 1. juni 2013

I sommerferien synes jeg du skal læse: Chick-lit Edition

Jeg fortsætter med at fortælle dig, hvad jeg synes du skal læse. Denne gang tager vi fat i chick-lit genren.
Chick-lit er i min optik helt fantastisk. Det er som oftest nemt at komme igennem, du skal bare nyde historien og der er ingen dikkedarer. Der er et plot, som er nemt at følge og du vender tit sidste side med et smil på læben.

1. Shopaholic-serien af Sophie Kinsella. 6 bind. 
De fleste har allerede læst Shopaholic-serien, men det er en serie som sagtens kan tåle en genlæsning.
Rebecca Bloomwood er en af de typer der, ligesom mig, ville være bedre tjent med et mastercard debit - det kort kan ikke gå i minus, med mindre du får lov til at få en kassekredit.
Hun køber stort og småt hele tiden, og tit som en trøst for et eller andet, eller en belønning. Det kender vi jo alle.
Vi følger hende på op og nedturene, vi griner med hende, vi græder med hende og vi har lyst til at banke hende i hovedet, og presse fornuftshatten ned over hovedet på hende.
Hun er en lidt overdrevet version af den typiske shopaholic, men hun er sød, sjøv og herlig at være i selskab med, og bøgerne er rigtig nemme at læse, uden at blive trivielle.

2. Alt af Marian Keyes. 
Marian Keyes er en Gud! Jeg elsker hendes bøger, hun var mit første møde med genren og jeg har ikke noget, jeg ikke kan anbefale ved hende. Det skulle da lige være hendes artikelserier Under the duvet og Further under the duvet. De begejstrede mig ikke synderligt, men det var nok mere fordi, jeg elsker hendes lange historier.
De titler jeg har stående herhjemme, og virkelig er glad for er Vandmelonen - fantastisk bog om en gravid kvinde, og hendes kvaler. Angels - Maggie forlader sin mand og rejser til Hollywood med alt hvad det indebærer. Rachels Holiday - Op og nedture for en narkoman i et misbrugscenter. Tre Sider af Samme Sag - En fyr forlader sin kæreste, for kærestens veninde. Vi hører alle sider af sagen, og man ender med ikke at hade nogen af dem. One Charming Man - en vaskeægte player er overalt, kvinderne aner intet. Last Chance Saloon - unge mennesker med hver deres historie mødes på en bar, og aftaler at nu skal deres liv se anderledes ud.
Og selvfølgelig: Sushi for Beginners!
Og en jeg ikke har stående derhjemme, men lånte af Stinna: Er der Nogen? Hold nu kæft den er god. Anna har været med i en bilulykke sammen med hendes mand - vi møder hende umiddelbart efter ulykken.

3. Alt andet af Sophie Kinsella. 
Jeg nævner lige en masse titler. Twenties Girl, Domestic Goddess, Remember Me. Okay ikke en masse, tre. Men tre er også fint. Alle bøgerne er rigtig gode. Twenties Girl handler om mødet med døden på en meget humoristisk måde. Domestic Goddess - når du fucker det hele op, og flygter fra hverdagen, så ender du som hushjælp i en lille forstad - og det er ekstra sjovt, for du kender ikke forskellen på en kost og en gulvmoppe. Remember Me handler om en ung kvinde der kommer ud for en ulykke. Hun vågner med hukommelsestab, og kan derfor ikke huske de sidste par år. På de par år har hun åbenbart distanceret sig fra sine bedste veninder, forlovet sig med en forfærdelig mand og er generelt blevet til en kæmpe ko.

4. The Last Letter from your Lover, af Jojo Moyes
Det her er vaskeægte romantisk chick-lit. En kvinde har afskrevet den konventionelle kærlighed, og har nu kastet sin kærlighed over en gift mand. Hun finder et gammelt kærestebrev, og før det til sin mission at finde personen bag og modtageren. Alt imens følger vi modtagerens og den unge kvindes historie. Den ene foregår i nutiden, den anden foregår 50 år tidligere.
Den er fantastisk, også selvom du flere gange bliver så sur, at du kyler bogen igennem stuen. True Story.

5. God i Sengen, af Jennifer Weiner. 
Hvad gør du, hvis din ekskæreste udgiver en artikel om tykke piger, der er bedre i sengen en smukke, slanke piger, og du har hovedrollen som den tykke pige?
Det er i store træk plottet i denne roman. Den er hyggelig, sjov og tankevækkende.

6. How to Kill your Husband, and other handy household tips, af Kathy Lette. 
Hannah og Cassies bedste veninde, Jazz, er mistænkt og varetægtsfængslet for mordet på hendes mand. Bogen følger deres kamp for at få veninden frifundet, samtidig med at den er proppet med flashbacks til Jazz's ægteskabelige "lykke". Slutningen er chokerende og fantastisk. Fantastisk lille bog.

7. The Devil Wears Prada, af Lauren Weisberger. 
I har sikkert allerede set filmen, og bogen er faktisk næsten det samme, den er bare bedre. Og så er den ikke så "Hollywood" som filmen. Den er sandfærdig i stedet.

8. With or Without You, af Carole Matthews. 
Hvad sker der, når du bliver forladt af ham du har været sammen med altid. Du er stadig ung og du har hele livet foran dig. Alligevel bliver du knust og må væk. Du tager selvfølgelig til Nepal og vil trekke til basecamp på Mount Everest.

Mine absolutte favoritter er bøgerne om de prostituerede (I know, jeg må have et problem), jeg elsker dem.

8. Diary of a Manhattan Callgirl, Diary of a Married Callgirl, Diary of a Jetsetting Callgirl, alle af Tracy Quan. 
Ingen af hovedpersonens nærmeste ved hvad hun laver. Hendes familie tror at hun har forhandlet sig til verdens bedste løn, og hendes forlovede tror hendes forældre er åndssvagt rige og giver hende lommepenge.
Alt dette kan kun føre til sindssyge situationer og forklaringsproblemer, og det er lige hvad der sker. Alle tre bind er fantastiske. Og jeg har hørt rygter om en fjerde.

9. Belle de Jour bøgerne. 
Belle de Jour bøgerne er til dels selvbiografiske. Man følger en callgirl fra London, kun et par stykker af hendes nærmeste ved hvad hun rigtig laver. Bogen er meget grafisk, og inden detaljer holdes tilbage.
Jeg ejer to af bøgerne, men jeg tror der er tre romaner, og så findes der et par "sådan gør de prostituerede" bøger.
I lang tid var forfatteren anonym, men hun stod frem for noget tid siden. CHOK! Kvinden har en PhD og var prostitueret i 14 måneder efter afslutningen af denne. (Englænderne var chokerede - ikke mig). Bøgerne er forresten blevet lavet til en tv-serie med Billie Piper i hovedrollen.

10. Under Cover, af Luke Bradbury. 
En mands vej ind i livet som prostitueret. Hvordan han langsomt bliver hevet længere og længere ind i et univers, han ikke helt ved om ham vil være i. Men han har meget svært ved at sige nej til pengene, og der er jo ikke noget bedre end sex. Jeg har også her hørt rygter om en toer, men jeg har ikke fået undersøgt det.

I sommerferien regner jeg selv med at genlæse lidt Marian Keyes, Tracy Quans callgirlbøger, noget mere Jojo Moyes og hvad jeg nu kan finde på amazon. 

2 kommentarer:

  1. Den hedder nu altså Last Chance Saloon. ;) Men ja, den og Sushi er fantastiske! Klart mine Keyes-favoritter!

    Kan også anbefale Everyone Worth Knowing, også af Lauren Weisberger, Unsticky af Sarra Manning og Jemima J af Jane Green. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er sgu da rigtigt. Det er fordi jeg har både den danske og engelske udgave, og den danske hedder "Sidste udkald" - så fik jeg vist lige lavet et godt miks. Tak for rettelsen :)

      Og tak for yderligere anbefalinger!

      Slet