søndag den 23. juni 2013

DIY: Net med print

Stine var for noget tid siden meget begejstret for en katte-taske. Tasken var, som så mange andre ting, lidt dyrere end hvad en studerendes budget kan holde til. Og hun foreslog derfor at man kunne være kreativ. (Stine var dog heldig nok at få tasken senere - Jeg er stadig lidt misundelig).

For noget tid siden besluttede jeg mig for at være kreativ. Jeg ville lave mine egne tasker. Eller, jeg ville købe alle de færdige materialer ind, og så finde på noget fint print til tasken.

Du skal bruge:

Et net, kan købes billigt her.
Transferpapir, kan købes billigt her.
En printer
Strygebræt og strygejern
T Å L M O D I G H E D

Jeg bestilte net og transferpapir fra ovenstående links. Tit skal man vente lang tid på ting fra e-bay. Men ikke denne gang. Jeg kunne hente net og papir 8 dage senere.




Du starter med at stryge dit net. Du må ikke bruge vand eller damp, det handler om knofedt og tålmodighed. Alle rynker og folder skal være helt væk i det område du vil have print på.

Lad nettet køle af. Imens kan du printe dit print (latterlig sætning). Find et billede, en tekst eller lignende og gem billedet. Rediger eventuelt lidt i det. Smid det så i et word dokument - her skal du
rotere det vandret, så billedet står spejlvendt. Dette er især vigtig hvis der er tekst med, eller stryger du det spejlvendt på tasken. Ikke fedt.

Så klipper du printet ud af transferpapiret. Du skal klippe så tæt som muligt på selve printet, men lad alligevel et par millimeter være i hver side, det er nemmere at styre, og det er gennemsigtigt alligevel.

Placer printet hvor du vil have det (med printet nedad selvfølgelig). Og så skal der stryges - stadig uden vand og damp. Strygejernet skal være på fuld power. Stryg jævnt og hårdt overalt på papiret, husk kanterne og tryk så hårdt du kan. Sørg for der ikke er nogle huller eller luftbobler. Bliv ved i cirka 3-5 minutter (guiden på papiret siger 15-20 sekunder - det passer ikke!)

Hvis du vil have en mat finish, skal du hive bagsiden af transferpapiret af mens det stadig er varmt. Det er skide svært, for du skal hive det i én jævn og hurtig bevægelse, ellers sidder det fast, og du må lægge papiret ned igen og stryge forfra. Det er endnu ikke lykkes for mig.

I stedet lod jeg papiret køle helt af (cirka 5-10 minutter), og kunne hive papiret af uden problemer, og uden at brænde fingrene. Det fik jeg det her ud af.



Billedet er fra en vandretur i Skotland. Jeg er helt nede i hjørnet med rygsæk og kort, og foran mig er ren og flot natur. Citatet er fra Ringenes Herre, og er et af mine absolutte yndlingscitater. 

Nettet skal nu lades være i 24 timer. Så vender du vrangen ud, og vasker det ved maks 40 grader, uden alt for voldsom sæbe og skyllemiddel. Nettet må ikke kommes i tørretumbleren. Efter det er tørt, stryger du det på vrangen. Nettet må ikke tages i brug før det er vasket. 


Nettet kan nu hænge sammen med min, efterhånden ret store, samling net. 

6 kommentarer:

  1. Man kan aldrig få for mange net, kan man vel? Jeg glæder mig i hvert fald til at udvide min samling, når jeg flytter hjem til min printer igen - jeg har net og transferpapir liggende, så mangler jeg bare at udvælge billeder, det bliver nok det sværeste ;) Bortset fra det der med tålmodigheden, ahæm. Tak for udførlig vejledning, så langt var jeg ikke lige kommet i mine planer endnu, ha ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tålmodigheden er vigtig, for det tager sgu lidt længere tid end man lige regnede med :)

      Slet
  2. "I like big books" :'D Åh, jeg synes det er genialt! Genialt, genialt, genialt.

    Og hvor er du altså bare kreativ. Er det ok hvis jeg og min evige klodsethed er en smule misundelig?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan ikke prale af at have lavet "I Like Big Books" tasken - selvom jeg har planer om at kopiere det til en t-shirt :)

      Og du må gerne være misundelig, men det er nu ikke noget særligt :)

      Slet
  3. Super idé! Faldt faktisk lige over sådan noget transferpapir i Panduro den anden dag, og tænkte på man måtte kunne bruge det til et eller andet sjovt, og det med at putte det på et net er da vildt smart :) Tror måske jeg skal prøve - net kan man aldrig få for mange af!

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis! Næste projekt er t-shirts :)

      Slet