lørdag den 6. april 2013

Rygestop part 2.0: forberedelser

Et af mine mål i 2013 er, at det skal være året hvor det lykkes mig at stoppe med at ryge. Jeg har intet gjort ved det endnu. Men i dag har jeg taget de første spæde skridt.

Jeg vil ikke bruge nikotinpræparater, det er blot en ny afhængighed.
Jeg vil ikke bruge e-cigaretter. Der er ikke foretaget nogle rigtige undersøgelser af deres virkning og bivirkninger. Men en af de mere "oplagte" er, at stoffet der skaber dampen, giver vand i lungerne. Nej tak.
Jeg vil gerne have hjælp, men ikke fra nye "stoffer". Jeg fik anbefalet bogen Endelig Ikke-ryger af en gammel ven fra efterskolen. Jeg har altid tænkt at det var noget værre fis med den bog. Men han kunne fortælle, at det faktisk var den der gjorde udslaget ved ham. Så det må være næste projekt.

Men det skridt jeg tog i dag, var at fjerne mit askebæger. Jeg har hele tiden sagt, at jeg ikke ryger indenfor. Men det gør jeg jo, jeg ryger ud af vinduet, og har skabt en illusion i mit hoved om, at det ikke tæller som indenfor. Ja, jeg er en kraftidiot. Alle mine ting stinker jo af røg alligevel. Så fra nu af må der kun ryges udenfor. Det sparer mig for røglugt i lejligheden, og det sparer på mine cigaretter, for når man skal have jakke på og helt nedenunder eller op på taget, så gider man bare ikke ryge så tit. I skrivende stund har jeg f.eks. ikke røget i snart 2½ time (det er meget for mig), bare fordi jeg ikke gider gå op på taget. Så det virker sgu da. Desuden håber jeg faktisk på lidt frost eller regn (SHAME ON YOU HEIDI!), for nok er jeg afhængig, men sgu da ikke når det regner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar