søndag den 10. marts 2013

Alle for to

Igår aftes var jeg i biografen med min mor og storebror. Vi skulle se Alle for to.

For de uindviede kan jeg fortælle at, Alle for to er en komedie skrevet af Mick Øgendahl og Anders Thomas Jensen, den er fortsættelsen til filmen Alle for en (Du behøver ikke at have set etteren for at følge med i toeren).

I hovedrollerne finder man Mick Øgendahl, Rasmus Bjerg og Jonathan Spang. De spiller tre kriminelle, Ralf, Timo og Nikolaj. Ralf og Timo er brødre og har fortsat den kriminelle løbebane fra første film. Nikolaj er netop blevet prøveløsladt, og ønsker at komme videre med sit liv, og væk fra kriminaliteten. Han får job i en børnehave, og alt tegner godt  - bortset fra en meget ihærdig, og uduelig, politimand (spillet af Gordon Kennedy), der virkelig gerne vil have Nikolaj ned med nakken, og en bank der ikke bare sådan låner penge til en tidligere kriminel uden opsparing.

Anderledes ser det dog ud for brødrene, der har haft deres første rigtig succesfulde "bræk", men Ralf kan ikke rigtig styre pengene, og Timo vil bare gerne have penge til barnets barnedåb. Nikolaj ender med at måtte bede sine tidligere venner om hjælp, og sammen vælger de at investere brødrenes stjålne penge. Men som i enhver anden, skal vi kalde det slapstick, komedie stikker det helt af for dem takket være en skræmmende kynisk Kim Bodnia.


Det er en klassisk Mick Øgendahl komedie det her. Det er plat, det er dumt, det er urealistisk og det er fucking sjovt. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg nok ikke havde set den i biografen, hvis ikke min mor havde betalt (tak mor), men jeg ville have sørget for at få den set så hurtigt som muligt. Jeg elsker komedier, og gerne så sindssyge som muligt.

Hele salen græd af grin, mine mavemuskler er stadig ømme og jeg er en lille smule hæs.

Det er ikke et teknisk vidunder, den er ikke stilistisk perfekt og historien er faktisk ikke særlig god. Men det er pisse sjovt, og alle pengene værd.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar