mandag den 11. februar 2013

D-J-A-N-G-O, The D is Silent

Jeg er netop kommet hjem efter at have set Django Unchained. Filmen er nyeste skud på stammen fra den fantastiske Quentin Tarantino.

Jeg er kæmpe Tarantino fan, og jeg har glædet mig i rigtig lang tid til at se den her film. Jeg har kimet venner og veninder ned indtil jeg endelig fandt en ven der ville med mig. Vi havde armene fulde af popcorn, slik, cola og cookies, da vi satte os i de rare røde plyssæder, og vi havde så absolut ikke lyst til at gå der fra igen.

Django Unchained handler om den befriede slave Django, der allierer sig med en dusørjæger for at finde sin kone. Filmen er skudt i allerbedste Spaghetti western stil, men ikke på den der irriterende "Ouw my eyes" måde, næh nej i denne film fungerer det faktisk.

I filmens åbning har Tarantino ikke brugt tid og kræfter på flot grafik. I stedet får vi i allerbedste The Shining stil serveret skuespillernes navne i rød og kedelig font - som det bør være.

Jamie Foxx spiller rollen som Django helt fantastisk. Men de to absolut bedste skuespillere i filmen er uden tvivl Leonardo Dicaprio og Christoph Waltz (han er også nomineret til en oscar for netop denne rolle). Dicaprio spiller en creepy (og jeg mener C R E E P Y) sydstatsmand som ejer en farm, og en helvedes masse slaver. Han hader ikke sorte mennesker, han mener blot de, af biologiske årsager, er skabt til underdanighed. Hver eneste gang Dicaprio åbner munden i denne film, får du kuldegysninger, du får lyst til at rive hans tunge ud, og du sidder tilbage med en følelse af "at-det-her-sgu-da-ikke-kan-være-samme-mand-der-spillede-søde-Jack-Dawson-dengang-i-Titanic" - Men jeg må skuffe dig, det er selv samme mand, og han er ligeså fucking fantastisk som han plejer at være (Hvor er hans oscar, hva?!?).
Christoph Waltz er nok bedst kendt for sin rolle som snu nazist i Tarantinos Inglourious Basterds (som også skaffede ham en oscarnominering), og han gør det mindst ligeså godt i denne film. Manden er THE SHIT folkens. For helvede hvor er han god.

Filmen er lang. Meget lang. Slutningen kunne have været otte forskellige steder, og man sidder konstant og tænker "Nu er den slut", "Nej NU er den slut". Men det er den ikke. Det er dog ikke noget der ødelægger filmen, for den er så godt lavet, at man faktisk sidder og tænker "Nej nej nej, den må ikke slutte nu!". Og Tarantino skuffer ikke, han slutter den på det helt rigtige tidspunkt.

Se den film folkens!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar