tirsdag den 15. januar 2013

En hyldest til toast

Om jeg fatter at jeg ikke har taget 5 kg på i den seneste uge? Nej.
Om jeg fatter at min mave ikke er begyndt at brokke sig? Nej.
Om jeg fatter hvordan mit tarmsystem (sorry) kan holde til det? Nej.
Om jeg har tænkt mig at lave det om foreløbigt? Nej.
Om jeg lever af toast? Ja.

Siden starten af det nye år. Okay, siden 1. januar præcis, har jeg levet af toast. Pariser toast. (Det lød meget Bond agtigt: Toast. Pariser toast).

Jeg elsker det. Det fører til minimal opvask, det tager ikke lang tid, det er ikke dyrt og det smager pisse godt. 

Faktisk er der en del muligheder for variation. Varieret kost er en vigtig bestanddel i en god diæt.
Der er selvfølgelig den klassiske: Ost og hamburgerryg. Den er altid god, en sikker vinder. Men det skal være rigtig toast ost, den der ost der ligner frossen sennep, og lugter harsk, for de andre smager ikke af en skid når de smelter. Light? Nej tak.
Klassikeren kan suppleres med enten ketchup eller oregano. Eller begge dele. Alle tre muligheder fører til et kulinarisk mirakel. Det er dog vigtigt at du ikke putter for meget ketchup i, så går din toastmaskine nemlig i stykker. Ja, det er sket for mig. To gange. 

En anden mulighed er jægerpølse, ost og hvidløgssmøreost (tyndt lag). FAN-FREAKING-TASTIC People! 

Man kan også putte spegepølse i, eller chorizo, eller pepperoni.

Nu tænker du måske: "Jamen Heidi, hvad med desserten?". Bare rolig lille skat. Toastmaskinen sørger for det. Pålægschokolade eller nutella mellem to stykker toast. Vupti op på toasteren, tryk ned, vent to-tre minutter. Dessert! En anden mulighed er banan og kanel. Eller banan og pålægschokolade. 

Som i kan høre har jeg eksperimenteret med det her i noget tid. Jeg overvejer om man kan lave en morgenmadsversion med æg og hamburgerryg. Men mit budget er ikke til en toaster i denne måned, så jeg kan ikke teste det før i februar. 

Er der nogle varianter jeg ikke har nævnt? Er der nogen jeg bare må kende? 

Jeg har forresten også skrevet et lille vers, digt om man vil, om min yndlingsspise. 

Som to dele lavet kun til hinanden
Det er bedre end bøffer på panden
Klap sammen og rist
Det' mad når det' bedst
Det' toast, det' mad,  det' fantastisk

4 kommentarer:

  1. Toast er fandme godt. Det hverken kan eller skal benægtes!

    SvarSlet
  2. Mmmmm. TOAST! Jeg er også ret vild med toast med leverpostej.

    SvarSlet
    Svar
    1. Toast er godt uanset hvad du gør. Næsten :)

      Slet