søndag den 23. december 2012

Ugens idiot: En sønderjyde på jagt efter gammeldaws hvidkål

Jeg elsker gammeldaws hvidkål. Det er en fantastisk spise som jeg er vokset op med, men først lærte at spise ret sent. Nu siger jeg lærte at spise, jeg nægtede faktisk bare i lang tid. Da jeg var lille var jeg nemlig meget kræsen, eller stædig er måske et bedre ord, og jeg nægtede at gøre noget, med mindre det var min egen idé. (Ja, jeg var et forfærdeligt barn).

Men. Nu elsker jeg altså gammeldaws hvidkål. Det er noget af det fedeste mad derude, og det sætter sig på mine hofter bare jeg tænker på det, men jeg er ligeglad. Hvidkål er fan-freaking-tastisk. Jeg har endda engang ytret ordene: "Hvidkål ved lov!" - for ikke så lang tid siden. I Super Brugsen (I am such a loser!).

Anyways. For en uge eller to siden ville jeg have hvidkål, den gode gamle slags. Jeg ville have det sammen med grønlangkål, kålpølser og sukker kartofler. Jep en god og farlig blanding af kål, men jeg bor alene, så jeg skal kun tage hensyn til mig selv. Og jeg synes altså at prutter er sjove, især mine egne (ja, jeg er et af de mennesker), så kål er jo som skabt til mig (og mit tarmsystem).

Okay, det her blev hurtigt meget ulækkert, og det var ikke meningen det skulle handle om prutter. Moving on..

For en uge eller to siden ville jeg have hvidkål og hele svineriet (som jeg nævnte ovenfor). Jeg skulle alligevel bruge formiddagen i byen, så jeg kunne passende tage det med hjem, og lade det hele tø op i håndvasken. Jeg havde en plan om at være hjemme ved 12-tiden, og hygge mig med film, serier, BA og andet gøgl mens det hele tøede op. Jeg var hjemme klokken 16, og nu skal i høre hvorfor.

Der er fucking ingen steder i Odense der sælger gammeldaws hvidkål. Det er en skandale, og hvis der fandtes en officiel hvidkåls-klageinstans ville jeg gøre brug af den!

Jeg startede i Lidl (det er tættest på). Ingen hvidkål, men grønlangkål. Jeg tænkte, jeg venter med at købe det, for de har det sikkert i fakta. I fakta havde de grønlangkål, kartofler og sukker. Det tog jeg med, og tænkte, føtex er lige ved siden af, de har sikkert resten. Ingen held i føtex heller, men jeg blev dog 245 kroner fattigere da jeg nåede til strømpebukserne - penge jeg ikke havde.

Så gik jeg i Brugsen - de måtte da have det jeg manglede. Ingen hvidkål, men til gengæld var der ansat en sønderjysk slagter, som mente det var en skandale at de ikke solgte gammeldaws hvidkål: "Jeg bestiller det hjem med det samme, det her kan sgu da ikke passe, hvad bilder de sig ind?" - Hans ord. Det var i samme samtale at jeg sagde (højt): "Hvidkål ved lov!", og fik en masse mærkelige blikke, og et høfligt grin med på vejen fra slagteren - så meget for sønderjysk kammeratskab. Dog havde de kålpølser fra slagteren, så dem tog jeg med. Jeg smed også nogle chips, og noget dipmix og cremefraiche i kurven, for på det her tidspunkt havde jeg lidt ondt af mig selv. Og jeg mente at jeg havde gået en helvedes masse kalorier af, så det var helt fair.

Så smuttede jeg i den anden fakta. Ingen hvidkål.

Sidste stop. Netto. Min arbejdsplads, mit mekka, min redningsmand, troede jeg. For Netto (I Odense - jeg har set det andre steder), havde ikke hvidkål, faktisk vidste de ikke hvad fanden jeg snakkede om (I know - Ungdommen nu til dags). På det her tidspunkt havde jeg besluttet, at man ikke kan spise kålpølser uden hvidkål (jeg havde jo grønlangkål), så jeg brugte endnu flere penge jeg ikke havde, og købte andebryststeg. Ved kassen havde de "The Hunger Games" på dvd, den spenderede jeg også lige penge på. Og så gik det ellers hjem ad, mens jeg ringede til S og brokkede mig over de Odenseanske tilstande. Og forklarede hvorfor en sønderjyde absolut må have hvidkål og masser af det.

Da jeg kom hjem, sad jeg i al min ensomhed og vrede og spiste andebryst med sukkerkartofler, grønlangkål og brun sovs - det smagte lækkert, men min bitterhed nød chipsene en del mere. Og så hjalp det lidt, da jeg smed Hunger Games på.

De har stadig ikke hvidkål i Odense, i hvert fald ikke da jeg tjekkede for fire dage siden. Det har de til gengæld i sønderjylland, jeg fik hvidkål onsdag OG torsdag - ja sgu! (Jeg havde bedt om det, jeg måtte bare have hvidkål).

Det var en meget lang forklaring, jeg er (igen) ugens idiot. For helt ærligt, hvem elsker hvidkål så meget? Men nok mest for "Hvidkål ved lov!" kommentaren.

2 kommentarer:

  1. Nej da?! Det er da forfærdeligt. Jeg skulle til at skrive, at man da kan få det i både Føtex, Fakta og alt muligt andet. Men det er jo nok fordi jeg bor i Sønderjylland!

    Jeg elskede dog gammeldags hvidkål allerede inden jeg kom herned. Min familie er fra Nordjylland og der har vi også altid fået det. Der hed det bare Nissekål og man kom kanelsukker på :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Gammaldaws hvidkål er det bedste! Og jeg købte det også i Odense sidste år - men i år skulle det åbenbart ikke være. Jeg overvejer også at købe et læs med hjem, og fylde fryseren - noget må der i hvert fald gøres ;)

      Jeg tror jeg må prøve nissekål en dag - det lyder vildt mærkeligt (no offence), men det er tit det der er bedst :p

      Slet