tirsdag den 18. december 2012

The Hobbit

I sidste uge var jeg i biografen med min storebror, vi så The Hobbit. 
Jeg havde glædet mig rigtig meget til filmen. Jeg elskede Ringenes Herre, og jeg elskede Hobbitten, da jeg læste den for 100 år siden. 

Hobbitten foregår i samme univers som Ringenes Herre, og en del af personerne går igen (Gollum, Gandalf og Bilbo blandt andre). Hobbitten, som bog, er mere børnevenlig end Ringenes Herre, den er meget mere eventyragtig, og der er ikke helt så meget action som i Ringenes Herre. Jeg synes derfor at det har været ærgerligt, at så mange anmeldere og publikummer har følt det nødvendigt at sammenligne de to. Ja, det er samme forfatter og instruktør, men det er stadig to forskellige historier. (Men jeg vil alligevel sammenligne dem lidt herunder - dobbeltmoralsk? Who cares?)

Hobbitten er en flot film (jeg så den ikke i 3D). Den er filmet i det samme flotte landskab og der er ikke sparet på computeranimationerne.
Og dog. For Peter Jackson har ville prøve noget nyt. Han har brugt rigtig meget af budgettet på at filme i HFR48 (hedder det vist). Det betyder at man, i stedet for 24 billeder i sekundet, ser 48. Det skulle gøre filmen flottere (og for nogen lidt kvalmende) at se på.
Animationerne er stadig pisse gode, men en del af dem har, i min mening, været fuldstændig unødvendige. Peter Jackson beviste med Ringenes Herre, at der findes rigtige mange idioter derude, der hellere end gerne vil klæde sig ud som en ork, hvis bare de kan sige de har været med i en film. Det har han ikke benyttet sig af denne gang, og det har medført at orkerne ikke ligner sig selv. Ja, det er to forskellige historier, men det er nu en gang samme univers, så orkerne burde vel ligne sig selv? De er ikke dårligt lavet, de er bare ikke som de skal være. 

Peter Jackson skal dog have et klap på skulderen, for hans håndtering af dragen. Dragen er überskurken. Den skal være kæmpestor og frygtindgydende, og vigtigst af alt, den skal være realistisk at se på. Det er noget af en opgave at sætte sine animatorer på. Så Peter Jackson har bare ikke en eneste scene hvor du ser dragen i fuld figur. Dragen er enten skjult under en bunke guld, du ser kun dens vinge, eller dens fødder. Det virker vildt godt, for du bliver ikke skuffet over en dårlig animation, men samtidig er menneskets fantasi ofte bedre til at gøre noget skræmmende, i hvert fald bedre end en computeranimation (det er det samme som en film om et biluheld, hvor du aldrig ser uheldet, men din fantasi ser det). 

Jeg har stadig ikke forstået hvorfor Hobbitten skal deles op i tre dele. To dele kunne jeg på en måde forstå. For Hobbitten som bog er på en måde også delt i to. Ringenes Herre var også en trilogi, men det var bøgerne jo også. Samtidig var etteren så fantastisk, at trilogien sagtens kunne bære en lidt sløj toer. Hobbitten er cirka 700 sider kortere end Ringenes Herre, og Hobbitten har ikke nok gods til tre film.
Misforstå mig ikke. Etteren var god, men jeg ved ikke om den er god nok til en (tror jeg det bliver) lidt sløj toer.
Peter Jackson har allerede skrevet personer fra Ringenes Herre, som ikke oprindeligt var med i Hobbitten, ind i filmen. Han har (succesfuldt) introduceret de mange dværge, så publikum ikke længere er i tvivl om hvem der er hvem. Men der skal en seriøs god actionscene (eller tre) med i toeren, for at han kan tiltrække ligeså mange publikummer i treeren. 

Jeg kunne godt lide filmen, og jeg skal også se de andre, og jeg ender nok også med at købe dem. Men på en kold søndag vil jeg nok stadig foretrække bogen. 

Ps. Dværgene er så sjove. Bilbo er pisse godt castet. Gandalf er stadig fantastisk. Og det er lykkes dem at gøre to af dværgene flotte at se på (!!!). 

Se den endelig. Men lad være med at sammenligne den med Ringenes Herre. Du skal kun se den hvis du er forberedt på en anden (men ligeså flot) oplevelse. 

Det var en masse vrøvl jeg fik fyret af det, her er traileren, den er også god. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar