fredag den 9. november 2012

The Silver Linings Playbook, Matthew Quick

Igår aftes vendte jeg sidste side i bogen The Silver Linings Playbook, af Matthew Quick. Det var en meget speciel læseoplevelse, for jeg vidste ikke rigtig hvad jeg skulle forvente. Jeg købte den på Amazon for noget tid siden, jeg købte den fordi den poppede op under den der "other people who bought this book also bought.." fane. Og for første gang nogensinde ignorerede jeg ikke den fane, jeg købte faktisk en af dem. Og jeg har ikke fortrudt det.

Bogen handler om Pat Peoples. En mand i 30'erne som netop er blevet udskrevet (nærmere løsladt) fra en mental instutition. Han flytter hjem til sin mor og far, hvor han træner, læser og arbejder på at blive et bedre menneske.
Pat får kontakt til venner og familie igen, han begynder hos en ny psykolog og han får sæsonbilletter til sit yndlingsholds kampe, alt imens han kun kan tænke på hans kone, hans kone som han snart (tror han) skal se igen.
Mens han venter, møder han Tiffany. En (næsten) ligeså ustabil person som han selv. De taler næsten aldrig sammen, men de er sammen hele tiden. De tumler begge to med nogle problemer, nogle større end andre, og de har begge brug for en allieret. Særligt fordi de begge bor i miljøer hvor støtte er en by i Rusland (for det meste), og deres psykolog bliver deres bedste ven. De kæmper og kæmper, og de falder og falder, men for det meste er de ovenpå, ovenpå med hinanden og uden hinanden. De har brug for hinanden, men de glemmer at bruge hinanden.
Det er en rodet bog, med en rodet karakterliste, og et rodet plot. Men det fungerer. Bogen er fantastisk, og den var helt klart et kig værd. Jeg er glad for jeg købte den, og jeg synes i alle burde læse den. Hvis ikke andet, så for et godt grin. For nok er psykisk sygdom ikke noget at grine af (Overhovedet!), men bogen er skrevet så let og sjovt, at du ikke kan lade være.

Mens jeg læste bogen fandt jeg ud af, at den er blevet filmatiseret. I hovedrollerne finder man Bradley Cooper - YUM! Som Pat Peoples, og Jennifer Lawrence som Tiffany.
Jeg troede ikke at Jennifer Lawrence ville kunne spille Tiffany, men efter at have set traileren, tror jeg faktisk at hun har klaret det meget godt.

Filmen udkommer næste år.

Læs bogen. Og se filmen når den kommer. Men læs bogen først!


Ps. Bag på bogen står der blandt andet: "What do you do, when the woman you love, isn't the woman of your dreams?" - LÆS DEN!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar