lørdag den 10. november 2012

Room 237

Room 237 er en dokumentar af Rodney Ascher. Den handler om Stanley Kubricks The Shining.

Som de hardcore film fans derude vil kunne nikke genkendende til, er der nogen film der bliver ved os for altid. Vi ser dem måske ikke så tit, men vi tænker på dem en gang imellem, af en eller anden mærkelig grund er det dem vi husker bedst, og det er dem vi sætter på i nødens stund, når vi keder os eller når vi skal se noget, vi ved vi kan lide. Sådan er der rigtig mange der har det med The Shining. 

Denne dokumentar handler ikke om bogen bag, om skuespillernes tanker eller om Kubricks (allerede dokumenterede) excentricitet. Den handler derimod om fem hardcorefans' idéer om, hvad filmen egentlig handler om.

Jeg vil ikke gå for meget i detaljer, for jeg synes i skal se den selv. Men jeg kan afsløre at en fan mener, at The Shining handler om Holocaust. En anden fan mener den handler om det umulige (og han har fat i noget). En tredje fan mener, at filmen er Kubricks måde, at afsløre at han har instrueret de fabrikerede klip af månelandingen - han mener dog ikke at månelandingen er falsk, kun at optagelserne er, og at Kubrick altså instruerede de falske optagelser, og at The Shining var hans måde at afsløre det på - forvirret? Også mig. En fjerde fan mener, at filmen handler om Minotaurs, og sådan bliver de ved med at komme med den ene syge teori efter den anden.

Dokumentaren bruger ingen originale optagelser, og med det mener jeg, at Rodney Ascher ikke har optaget fansene eller andet. Han har bygget dokumentaren op med klip fra Kubricks film, og allerede eksisterende klip der hænger sammen med fansenes teorier - i starten var de lidt forvirrende, men set i bakspejlet fungerede det virkelig godt.

Dokumentaren er værd at se, og den er vist også til at finde online, og snart i butikkerne. Jeg vil dog anbefale at man ser The Shining kort inden, så det hele er lidt friskt - ellers bliver man forvirret.

Der findes ikke en decideret trailer for dokumentaren, men jeg deler alligevel det jeg har fundet, plus et klip fra filmen.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar