tirsdag den 6. november 2012

Glansbilleder og modebloggere

Læste i den her artikel igår?

Jeg må indrømme, at jeg tænkte "Ja, hvad havde i da regnet med?"

Jeg tror ikke på, at der findes en eneste blogger derude, der udstiller hele sit liv. Det tætteste vi kommer på det, er nok Line Sofie fra miconfesión på bloggers delight.
Og tak gud for hende. Hun er et frisk pust i denne cyberverden af glansbilleder, drømmeverdener og perfekte "outfits" taget på perfekte "locations".
Nogen gange har jeg lyst til at kaste op.

Ja, det er din blog, og ja, det er dig selv der bestemmer hvad du deler, og ja, vi kan bare lade være med at læse med. Men får du det ikke ligesom pigen i artiklen, for at kunne bevare glansbilledet, kan du kun blogge om gode/flotte/søde ting, men for at tjene penge og bevare dine læsere skal du blogge hver dag. Du er altså nødt til at 'opfinde' et liv, der er en lille smule bedre end det du egentlig lever, alt sammen for at tjene penge og få flere læsere. Det er fandeme ærgerligt!

Jeg kan godt forstå, at det ikke er for alle, det der med at dele alt for meget. Selvfølgelig har en blogger ret til at dele lige præcis det bloggeren vil. Jeg deler selv meget, men jeg deler ikke alt, for der er grænser (for mig i hvert fald). Men jeg håber ikke i har fået en idé om, at jeg lever i en drømmeverden/på en lyserød sky, jeg håber i ved, at jeg også har dårlige dage - og dem deler jeg også med jer, når jeg gider.

Og nu vi er i gang med at bitche, kan vi jo passende tale om modebloggerne. Jeg elsker dem, nogle af dem (meget få), jeg læser dem troligt et par gange i ugen, mest for inspiration, men ikke så meget mere end det. For de fleste af dem, kan egentlig ikke skrive (det er der sikkert nogen der mener jeg heller ikke kan), mange af dem kan finde ud af at tage et godt billede, og sætte noget tøj sammen på en fed måde - og derfor er det godt de er modebloggere. Men det der irriterer mig er, at de store modeblogs, faktisk er én og samme blog. Har du læst en, har du læst dem alle. De modebloggere der tjener en lille skilling på reklamer, kan, sjovt nok, alle lide det samme.

Har i lagt mærke til, at hver eneste modeblogger derude, drømmer om en Kenzo sweater?
Har i lagt mærke til, at hver eneste modeblogger derude, lige nu sværger til bøjleløse blonde-bh'er?
Har i lagt mærke til, at hver eneste modeblogger derude, må og skal eje hele den nye kollektion fra Bianco?

Det er fint nok. Selvfølgelig skal de da tjene penge hvor de kan, det forstår jeg godt, men hvis det fortsætter sådan her, så kan danmark nøjes med én, og kun én, modeblog, for vi får det samme at vide alle steder.

Med modeblog, mener jeg ikke livsstilsblog. Hvis du ikke kender forskellen, så er det nok dig jeg mener. 

Ps. Jeg har stadig ikke røget - dette indlæg hænger nok lidt sammen med det faktum. 

2 kommentarer:

  1. Så godt formuleret!
    Det er sjovt den artikel lige falder sammen med den samtale, som vi havde i torsdags. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis! Det var derfor jeg valgte at skrive det :)

      Slet