lørdag den 17. november 2012

Breaking Dawn Part II

Torsdag aften så jeg den sidste film i Twilight serien. Jeg må ærligt indrømme, at jeg havde glædet mig. Nu har jeg jo også læst alle bøgerne flere gange, og bruger dem til at slappe af.
Og inden i begynder på at sige "Jamen Heidi, du læser jo litteraturvidenskab, du skal da ikke læse sådan noget fis", vil jeg sige at, jeg godt ved at Twilight serien ikke er et litterært vidunder. Men det udelukker jo ikke at det er en god historie. Serien kunne sagtens have været skrevet i et bedre sprog. Men historien behøver ikke ændres - det er en god og sød historie, og den fortjener at blive fortalt, også selvom den ikke vinder priser.

Men, jeg så filmen i torsdags. Den sidste i serien. Og jeg ved ikke hvad jeg skal sige. Der var twists som ikke er med i bøgerne - så jeg blev overrasket. Men jeg blev også skuffet, for nogle af de ting jeg synes var vigtigst, blev der sprunget let hen over - men sådan er det jo altid med filmatiseringer af bøger. (Der er da enkelte (MANGE) elementer i Harry Potter filmene der skuffer mig gevaldigt)

Jeg synes at filmskaberne skulle have brugt mange flere penge på computer animationerne - for hold nu kæft hvor var de dårlige (de fleste af dem), jeg synes at de i det mindste skulle have prøvet at få det til at ligne, at Kristen Stewart rent faktisk hopper, og at hun ikke bare løfter sig op fra jorden.

Til gengæld synes jeg det var rart, at de satte så meget fokus på Jacob og Renesmees "forhold". Det var også rart at de fik Bellas første jagt med - på en ordentlig og gennemført måde.

Men jeg manglede Bellas forvirring og fascination af livet som vampyr. Det er rigtig meget med i bogen, og det er selvfølgelig nemmere fordi Bella er fortælleren, men stadigvæk, så måtte de have brugt tid på nærbilleder, og brugt lidt flere voice-over elementer som de var så glade for i de tidlige film.

Hvis du var fan af de tidligere film, skal du selvfølgelig se den. Hvis du har læst bøgerne skal du selvfølgelig se den. Men jeg synes det var tydeligt at alle der er tilknyttet serien lidt har tænkt "Lad os nu bare blive færdige". Og det er ærgerligt at det lyser igennem.
Men det er jo selvfølgelig bare min mening.

Den er ikke dårlig. Overhovedet ikke. Men jeg har sjældent grint så meget i en biograf fordi der var elementer i filmen, der var dårligt lavet eller forklaret. (Så hvis du var i biffen i torsdags, og blev irriteret på hende på bagerste række, der skreg af grin, og sagde "ej nej nej nej nej", så var det mig).

Jeg vil ikke sige nej til et Twilight marathon i fremtiden, og jeg vil helt klart læse bøgerne igen. Men jeg vil heller ikke sige at det var den bedste film i rækken, og at det var en fantastisk afslutning på serien. For det synes jeg ikke det var.

Jeg ved ikke om i fik noget ud af det her, det er vist lidt intetsigende, men fuck it. Jeg har set Twilight og nu ved i det.

Trailer: (Hvis i ikke allerede har set den)



Ps. Når i læser det her, er jeg i Milano - Ja jeg er så!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar