mandag den 15. oktober 2012

On the Road

I torsdags var jeg i biografen og se "On the Road". Jeg har været lidt spændt på filmatiseringen, både fordi bogen er en kult-klassiker, det er lang tid siden jeg læste den (læs: 7år), og Kristen Stewart har en af rollerne.
Misforstå mig ikke, jeg er ikke en af dem der hader Kristen Stewarts skuespil, jeg er bare en af dem der mener hun er bedst i mere mainstream roller - Jeg tog fejl!

Kristen Stewart er fantastisk i rollen som den slutty, forvirrede, sexgale og besatte Mary-Lou. Du kan f.eks. have æren af at høre Kristen Stewart ytre ordene: "Can I watch you guys fuck?" - It works people.

Anyways.. Historien er baseret på Jack Kerouacs debut (og semi selvbiografiske) roman. Romanen er kult i flere lande, og er faktisk mere end 50 år gammel.. Bogen har egentlig ikke rigtig nogen handling, det er en bog om livet, hovedpersonens (og hans venners) prøvelser, hvorfor livet er noget lort og en helvedes masse timer på landevejene.
Men det virker, der er en grund til at bogen er kult! Sal og Dean er på en og samme tid usympatiske, usoignerede, uuddannede - generelt bare uvirkelige!

I filmen spilles Sal Paradise (som egentlig er Jack Kerouac) af Sam Riley, hans ven Dean Moriarty spilles af Garrett Hedlund (Hans øjne og røv er grund nok til at se filmen!). De to er så godt castet at resten af filmen egentlig er ligemeget.

Nogen vil måske mene at filmen er lidt for lang, netop fordi de er så tro mod bogen, og en egentlig spændingskurve faktisk er ikke-eksisterende, og den første time efter filmen var jeg af samme mening.
Men nu, ved nærmere eftertanke, er alt i den film nødvendigt, ligesom det var i bogen.

Jeg kan ikke rigtig gå i detaljer uden at afsløre for meget, så i stedet vil jeg råde jer til at se filmen. Det er gode skuespillere, flotte skuespillere, godt soundtrack og så får du lov til at se Kristen Stewart give den gas med to fyre (igen), denne gang uden tøj på! Bum Bum.

Traileren er her: 


Se den hvis du kan lide road-movies, se den hvis du er fan af Garrett Hedlund(s krop), se den hvis du har læst bogen, se den hvis du vil se Kristen Stewart i noget helt andet, se den hvis du elsker film om gamle dage. Se den nu bare!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar