fredag den 26. oktober 2012

Looper







Jeg er kæmpe Bruce Willis fan. Jeg er også kæmpe Emily Blunt fan. Og jeg er noget nær verdens største Joseph Gordon Levitt fan - også når han har gummi implantater i ansigtet, og bruger en mærkelig afslapningsteknik, så hans øjne ser anderledes ud.

Jeg blev ovenud lykkelig, da jeg så de alle tre skulle være med i samme film. Så da mine dejlige kusiner sagde ja til at se Looper med mig i onsdags, kom jeg helt op at køre.

Filmen er en futuristisk action film. Den handler om Joe, der arbejder som Looper.
I 2044 (nutiden i filmen) er tidsrejser ikke blevet opfundet, men det er de i 2074, men det er selvfølgelig ulovligt, og er derfor kun muligt på det sorte marked - så mafiaen gør brug af det.
De bruger det til at slå mennesker ihjel. De har folk ansat i fortiden, som står på et bestemt sted, på et bestemt tidspunkt, hvem der end dukker op på stedet, skal de slå ihjel. Når man er looper skriver man under på, at man skal "lukke sit loop", det betyder at din fyreseddel kommer i form af, at dit fremtidige jeg dukker op, og du skyder dig selv - alt dette sker for, at politiet i fremtiden ikke kan regne ud hvad det er der sker.
Det er ikke alle der kan få sig selv til det, men til de "svagpissere" har nutidens gangstere nogle metoder der får det til at ske alligevel.
En dag dukker Joes fremtidige jeg op. Joe er faktisk klar til at skyde sig selv, men det fremtidige jeg overfalder ham, og så er filmen ellers igang.
I sin jagt på sit fremtidige jeg, og flugten fra nutidens gangster møder Joe en speciel kvinde (Emily Blunt), hun er mor til et ret specielt barn.
Fremtidige Joe er på en mission, han tror han kan redde verden og sig selv (fortidige som fremtidige). Nutids Joe er også på en mission, han vil redde sit nutidige jeg, og få sit fremtidige jeg til at acceptere at han selv har skrevet under på sin dødsdom.

Det lyder meget rodet og forvirrende, men det er det ikke. Jeg er bare pisse dårlig til at forklare det. Filmen er virkelig god.
Det er ikke typisk sci-fi, vi snakker ikke Star Wars, vi snakker noget der virkelig kan relateres til. For udover tidsrejserne, er de futuristiske ting i filmen, ting vi ikke er så langt fra at opnå i vores tid. De overdriver, men de gør det på en måde hvor man tænker: "Okay, det kunne sgu godt ske".
Filmen får dig også til at tænke: "Verden er sgu af lave", men det er måske bare mig der er ved at blive gammel.

Se den. Hvis ikke andet, så se den på grund af det fantastiske skuespil, de gode special effects og Joseph Gordon-Levitt.

Trailer for the people:

                                     

Ingen kommentarer:

Send en kommentar