lørdag den 20. oktober 2012

MUST SEE: Lawless

Jeg har haft rigtig svært ved at skrive om den her film. Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde ordene. Ikke fordi den rørte mig dybt, eller var et visuelt mesterværk eller lignende. Men det er ganske enkelt en fantastisk film.
Jeg kan ligeså godt sige med det samme, at hvis du er en af dem der ikke bryder sig om voldelige film, blod, historiske film, rå og hårde film, så skal du ikke læse videre, for så er filmen absolut ikke noget for dig.

Filmen er baseret på bogen "The wettest county in the world" (Ja county, ikke countRy), af Matt Bondurant. Bogen er skrevet ud fra offentlige optegnelser, avisartikler og de få historier Matts farfar fortalte inden han døde.
Matt fandt ved et tilfælde (et år inden hans farfar døde) en masse avisudklip, de handlede alle om hans farfar og dennes to brødre, udklippene nævnte skudepisoder og hævdede at 30'ernes Bondurantbrødre var nogle berygtede og farlige mænd, ligeledes stod der at Matts farfar, Jack, var blevet skudt. Matt fortalte først om sine fund til hans egen far, men faren vidste ikke hvad han talte om. De taler derfor med farfaren, og siger: "It says here you've been shot", Jack Bondurant svarede ved at løfte skjorten og vise arret. Og så var den historie ligesom fortalt.
Matt gik i gang med den helt store research, og det har ført til en bestseller (som jeg må og skal eje), og en Hollywoodfilm, der fortæller historien om Howard, Forrest og Jack Bondurant - bootleggers og moonshiners fra Franklin County, USA.
(Jeg går google amok når jeg bliver begejstret for en historie).

Filmen er fantastisk. Den er absolut ikke fejlfri, men fejlene har sin charme, og når jeg siger fejl mener jeg ikke plothuller, men nærmere visuelle fejl, scener der kunne have været anderledes, kortere og så videre. Men så igen, fejlene er historiens charme, det er ikke en pæn film, men det var heller ikke en pæn tid.

I forbudstidens Amerika var der mange der lavede deres eget sprut, og nogen der distribuerede den. Bondurantbrødrene gjorde begge dele. De var gode til at lave forretninger, men de nægtede også at støtte korruption, som de eneste i Franklin County. Dette medførte en heksejagt (næsten), en heksejagt der når, hvad man tror er, klimaks så mange gange at man næsten ikke kan følge med.
Forrest og Howard styrer forretningen, og ønsker ikke at den yngste bror, Jack, skal hjælpe til. Men Jack har en forkærlighed for dyre ting, og får stablet et samarbejde med gangsteren Floyd Banner (Gary Oldman) på benene. Tingene tager fart, men (den korrupte) ordensmagt er lige i hælene på dem hele tiden.
Jeg vil ikke sige for meget om handlingen, for noget af det jeg nød mest, var at jeg næsten ikke vidste noget om filmens handling inden. Eller handling, jeg mener jo detaljer, for handlingen kan man jo google sig til.

Filmens skuespillere gør det også fantastisk.
Jack Bondurant spilles af Shia LeBeouff, og hvis der er nogen der overrasker i denne film, så er det ham! Han spiller den rolle så godt, at du nærmest er i tvivl om hvem der er hvem når du går hjem. Shia LeBeouff spiller rollen som den opmærksomhedshungrende, en smule forsømte, lillebror med en forkærlighed for luksus så skide godt, at jeg ikke kan finde ord til at beskrive det.

Forrest Bondurant spilles af Tom Hardy. Jeg elsker Tom Hardy, efter denne film ved jeg slet ikke hvor jeg skal gøre af mig selv. De fleste af hans replikker består af grynt, men det gør også hans rolle så meget sværere at spille, for Tom Hardy skal spille med sin mimik, sin krop og sine bevægelser. Og han klarer det til UG, kryds og slange. Forrest er en kompliceret karakter. Han er voldelig, men kærlig. Han er et lille barn, men styrer en forretning. Han er forelsket, men bange for kærligheden. Han er fantastisk.

Howard Bondurant spilles af Jason Clarke. Howard er en meget indelukket fyr, hjemvendt fra krigen, psykisk ustabil og faktisk bare en tikkende bombe. Rollen spilles så godt, kostumerne er så velvalgte og makeuppen er så god, at du faktisk kan lugte sveden, alkoholen og lorten.

Jeg kan ikke finde ord, og det vil jeg heller ikke. Jeg vil bare fortælle jer, at i må og skal se den. Det er, synes jeg, en af de bedste film i nyere tid. Se den, seriøst - SE DEN!

Det er sjældent at jeg går ud fra biografen og tænker jeg vil se den film igen - nu. Det gjorde jeg efter den her. Jeg dækkede mine øjne, jeg skreg, jeg græd, jeg grinte, jeg blev rørt, jeg fik kvalme, jeg følte med karaktererne, jeg krummede tæer og jeg var imponeret. Det er ikke tit en film får alt det frem i mig på én gang.

Se den nu bare.



1 kommentar:

  1. Vi har hele tiden haft planer om at skulle ind og se den. Men nu skal vi i HVERT fald ind og se den. Elsker din anmeldelse, den er fyldt med følelser og stemning. Hvis man ikke har lyst til at se Lawless efter at have læst dette, så må man da være skør!

    SvarSlet