tirsdag den 23. oktober 2012

Harry Potter Festival 2012

I Odense er der siden oktober 2010 blevet afholdt Harry Potter Festival. Festivalen afholdes af Odense Bibliotek i samarbejde med cityforeningen. Første år var der Hogwarts ekspressen, en markedsplads og besøg af JK Rowling (!!!) - Hun modtog H.C Andersens litteraturpris, og jeg må indrømme at jeg var en smule bitter over ikke at have et eksemplar af bogen med. Men jeg blev dog vidne til en forfatter der blev overfaldet af sine fans, og hørte soundtracket fra filmene blive spillet af kirkeklokkerne (Ja, kirkeklokkerne - det var så fedt!).

Jeg var ikke med i 2011, jeg kan faktisk ikke huske hvorfor, men jeg var der i hvert fald ikke.

I år var tredje år festivalen blev afholdt. Og de har udvidet. Meget.
Igen i år kan børn under 12 (hvorfor kun børn!?) købe en billet til Hogwarts ekspressen. Der var koncert med symfoniorkesteret, som spillede musikken fra filmene. Der var en udstilling på Kunstmuseet - Harry Potters Skatkammer - under festivalen var den gratis, nu koster det vist en lille skilling at komme derind, og udstillingen er der vist til starten af december.
I år havde de lavet Vintapperstræde om til deres version af Diagonal Stræde (Hvilket de godt kunne have klaret bedre - meget bedre!). Gråbrødreplads var markedspladsen, og denne gang var der lavet en lille café, som var dekoreret som storsalen, komplet med fire langborde og bannere fra de fire huse.
Denne gang var der også quidditch turnering i Eventyrhaven - man kunne stille op med et hold á syv, eller dukke op og blive tildelt et hold. Jeg gjorde ingen af delene, selvom vi havde lyst.

Vi startede dagen i 'Diagonal Stræde' hvor jeg fik sat standarden for resten af dagen. Vi startede i 'Magiske dyrs pasning og pleje' - som i følge min hukommelse ikke er en butik i Diagonal stræde, men derimod et fag på Hogwarts - UPS Odense bibliotek (Tilgiv mine nørdede udfald, men hvis der er noget jeg kan, så er det Harry Potter). Her kunne du kigge på 'kæmpesnegle', 'drageslanger' og så kunne du kigge ned i en hvid krukke (med låg), 'hvis man ellers tør', jeg kiggede og så, hvad jeg troede var, døde kakerlakker. Men de var ikke døde, de var meget levende og det gav mig sådan et chok, at jeg skriger "Fucking Hell" (i et rum fyldt med børn, og deres forargede forældre) alt imens er jeg kommet til at tage låget med mig. Det vender jeg selvfølgelig om for at aflevere, men i farten får jeg smadret låget ind i hovedet på en lille dreng, han får tydeligvis et chok, men det gør jeg også, så inden jeg ser mig om, står jeg med en (fremmed) dreng i mine arme - for en kort stund, før hans mor får armene om ham.

WAY TO GO!

Herefter tog vi ned i Eventyrhaven og kiggede på en lille smule quidditch, det var egentlig vildt nedern, men jeg kan forestille mig, at man har det sjovt hvis man er med. Men i Eventyrhaven var der også noget andet der tog min opmærksomhed.
Ulrik Ulmer!

I ved nok ikke hvem det er, og det er okay. Jeg skal nok forklare. Han er den vildeste Harry Potter fan jeg nogensinde har hørt om - i Danmark i hvert fald. Han er kæmpe fan, og jeg mener kæmpe. Han kører en hjemmeside, der udelukkende handler om Harry Potter universet, både film og bøger. Han var den eneste på min alder til festivalen der var klædt ud - komplet med udstoppet sneugle. Han er på en måde blevet min egen private helt, for han står jo ved hvem han er, Harry Potter freakishness, acne, ordblindhed and all. Seje seje mand.

 Herefter endte vi på Gråbrødreplads til markedet. Markedet var udstyret med enhjørninger (ponyer med paphorn), ugleværksted (for børn under 6 år), Profettidende, Café Hogwarts, Voldemort og dementorer.
- Jeg havde en del besvær med at tage dementorerne seriøst, det kan man også se på nogle af de næste billeder - de rendte rundt og uddelte dementorkys. Det der gjorde mig allermest glad til festivalen var dog, at mit håb for de næste generationer er genoprettet. Alle børnene, og jeg mener alle, råbte EXPECTO PATRONUM når de så en dementor. Det varmede mit Harry Potter hjerte.

Nu til billeder:








Jeg syntes desuden også at festivalen var den perfekte mulighed for at få luftet min timeturner.





2 kommentarer:

  1. Åh; finere end fint! Elsker at lige netop Odense er kommet på den geniale idé med HP-festival. Det er jo simpelthen fantastisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig en genial idé, de mangler dog bare at have styr på alle fakta fra bøgerne. Jeg fandt et par fejl hist og her, og det huer ikke mit Harry Potter hjerte ;)

      Slet