lørdag den 18. august 2012

The Perks of being a wallflower

For kort tid siden læste jeg "The Perks of being a Wallflower".
Jeg havde set frem til at læse den - og jeg blev ikke skuffet. Den er blevet kaldt denne generations "Catcher in the Rye", og det er så absolut ikke en overdrivelse.

I bogen følger vi Charlie. Charlie skriver breve til en unavngiven ven, hvor han fortæller om sit liv, og sit første år i highschool.
Charlie er lidt af et socialt udskud (jeg siger udskud i mangel af bedre ord). Han har ikke rigtig nogen venner - hans bedste ven begik selvmord inden de skulle starte i highschool.

Men Charlie får hurtigt to nye venner, Sam og Patrick, de introducerer ham til deres venner, og tingene går stille og roligt fremad. Men Charlies fortid og stille natur spænder ben for ham en gang imellem, og hans sociale kejtethed hjælper så absolut heller ikke.

Vi følger Charlie i hans kamp for et få det bedre, og blive bedre til bare at leve.

Bogen er fantastisk, og jeg fældede tårer med Charlie, jeg grinte med ham, jeg krummede tæer når hans kejtede natur virkelig kom til udtryk, og jeg jublede med ham når tingene lykkes.

I bogen spiller musik en virkelig stor rolle, særligt disse to sange. (I vil elske dem, og i vil elske dem endnu mere når i har læst bogen - for det skal i!)


 
Asleep af The Smiths 
 
Smells like Teen spirit af Nirvana

Det bedste af det hele er, at bogen er blevet filmatiseret, den kommer i biograferne til september og jeg glæder mig - for forfatteren instruerer selv filmen, så kan det jo ikke gå helt galt.
I hovedrollerne finder vi Logan Lerman (Percy Jackson, the Three Musketeers) som Charlie, Emma Watson (jeg tror i ved hvad hun har været med i) som Sam, og Ezra Miller (We need to talk about Kevin) som Patrick.
(Hvad er det med Emma Watson og hendes hang til at være i en trio med to fyre?)

Jeg glæder mig helt vildt til filmen, og håber at jeg når at læse bogen igen inden den kommer.

Traileren til filmen får i også lige. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar