fredag den 20. juli 2012

The Hunger Games trilogien

Som i har kunne læse, har jeg læst Hunger Games trilogien. Eller læst er måske så meget sagt, jeg slugte de bøger.

Jeg ligner lidt en hat her, men nevermind.

Jeg havde ærligt talt ikke så mange forventninger til bøgerne. Det er ikke fantasy som jeg kender det, jeg vil nærmere kalde det sci-fi.
Jeg har ikke altid været den store fan af sci-fi, jeg synes det bliver for søgt (ja, jeg ved godt at det er en smule grinagtigt, når de ord kommer fra en fantasy fan, men fuck it). Men denne gang virker det.

Suzanne Collins formår at skabe en verden, som du har svært ved at give slip på igen (også selvom den verden, det meste af tiden, er forfærdelig).

Katniss Everdeen, hovedpersonen, er så gennemført. Hun er sympatisk, men usympatisk. Hun er et godt menneske, men et dårligt menneske. Hun er helten, hun er skurken. Hun har det hele. Hun er en forvirret teenager, som skal blive voksen meget hurtigt. Hun oplever store tab, og har livserfaring som en 50-årig.
Bi-personerne er ligeså fantastiske, faktisk er det hele bare ret gennemført.

(SPOILER ALERT!) Men det bedste er nu alligevel slutningen, uden at afsløre for meget, kan jeg sige, at det er dejligt med en forfatter, der ikke er bange for at skodde hollywood-slutningen, til fordel for noget der egentlig bare er en slutning.




Jeg er fascineret af bøgerne, jeg elsker historien, jeg elsker personerne, og jeg elsker de mange twists, ups and downs, osv. som alle personerne skal igennem.
The Hunger Games trilogien er så absolut din tid værd. Læs den - du går glip af noget ellers.

2 kommentarer:

  1. Præcis sådan der, havde jeg det også, da jeg læste bøgerne. Og kunne iøvrigt nikke voldsomt genkende til dit forrige indlæg, om at have brug for de næste bøger - med det samme!
    Det var simpelthen bare SÅ spændende og fascinerende læsning. Jeg blev fuldstændig suget ind i universet, læste de to sidste bøger på én enkelt dag. Blev iøvrigt også helt ked af det, da jeg var færdig.
    Det er afgjort en genlæsning værd på et senere tidspunkt! Og jeg skal afgjort også købe filmen, når den kommer til august. Måske skulle man have en lille filmaften? ;)

    SvarSlet
  2. Jeg er frisk på en filmaften! - Så kan vi passende bitche over de ting de har udeladt, eller lavet om, i filmene, og bagefter brokke os over, at der ikke rigtig er nogen af os, der har tid til at læse bøgerne igen med det samme :p

    SvarSlet